|
|
|
|---|---|
|
Hej, Det har nu uppstått ett lite problem med bilen. Nästan varje gång jag startar bilen lyser oljelampan gult. Den lyser 5 - 10 sekunder och sedan slocknar den och kommer inte på mera innan jag stannar bilen och startar den pånytt. Detta problem har börjat sedan jag hade in bilen för oljebyte på en auktoriserad BMW verkstad. Jag kollade oljenivån i bilen och då visade den lite över max, detta var dock endast en eller två minuter efter att jag stängt av motorn. Vad kan vara fel? Någon som kan hjälpa mig? Tack. | |
| Kolla oljenivån igen, när motorn stått en stund och på plant underlag. | |
parolof |
ring verkstaden som gjorde jobbet |
|
Om det började efter oljebytet, "reklamera" omgående till verkstaden. I många oljefilter (ej BMW) finns en backventil som håller kvar oljan för att få snabbt oljetryck vid start. Billiga oljefilter kan ge dessa symptom. För BMW kan jag tänka mig oljan rinner tillbaks till tråget vid felmonterat filter/o-ring. Har dock aldrig varit med om det sjäv, men det kan ej vara normalt. Under dessa sekundrar får du onormalt högt slitage i din motor. /Mats |
|
|
Vanligt fel på tidiga E46 med M52TU. Oljenivågivaren är med högsta sannolikhet trasig och behöver bytas ut. Jag hade samma problem på min E46 328, enligt verkstaden var de ett ganska vanligt givarfel. Att montera oljefiltert fel är ju i högsta grad svårt på E46 med M52-M54. Sannolikheten att de gör det på en aukt bmw verkstad känns väldigt avlägsen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hej, Japp, tror oxå på oljenivå givaren. Hade samma problem på min. Åk till verkstad så kan de kolla larmkoden. Mvh Supercharger |
|
|
Får nog ta och köra till verkstaden och be dem att kolla problemet. Skulle bara inte ha tid med det. Det är så svårt att få ent tid som passar och dessutom inom en nära framtid. Om det är givaren som är sönder. Vad kostar en ny sådan? |
|
|
Kan oljelampan lysa gult överhuvudtaget??? Lyser det inte rött?? |
|
| Den lyser gul om nivån är låg och röd om trycket är lågt.... | |
|
Hm Där lärde man sig nåt nytt!!! |
|
|
Är det ett stort ingrepp att byta givaren för oljenivå? |
|
|
Nu har oljelampan slutat att lysa gult. Orsaken till detta var oljenivån var för hög. Måste bara berätta att jag är supernöjd med betjäningen jag fick på min auktoriserade BMW verkstad. Jag gick in dit går efter jobebt och berättade om mitt problem. Personalen tog genast in min bil och tappade ur lite olja. Efteråt blev det heller inget gnäll om betalning eller så. De skötte sig perfekt:) |
|
|
Hej, Kul att höra att det även finns vänliga människor ! Annars brukar det ju mest klagas på verkstäder. Skönt med enkla fel :-) /Supercharger |
|
| Det vore sjukt om dom tog betalt för att fixa sina egna misstag... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.