AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
737

Någon som kan om original farthållare till E 28 ?

BMW 528
Har installerat en original farthållare till min E 28 - 85. Installationen gick bättre än väntat. Provkörde f-hållaren med ojämn hastighet som följd. Jag finjusterade med plastskruven så att vajern blev sträckt. Därefter gick den f-hållaren perfekt...ända tills för 2 dagar sedan. Då börja den leva sitt eget liv med att höja hastigheten med ca 8 km efter den inställda för att sjunka ner till den inställda hastigheten och för att sedan igen öka med 8 km och ner igen. Så kunde det hålla på. Urkoppling med kopplings/bromspedal fungerar men ej med spaken upp el ner om den var aktiv med att höjas sig de 8 km. Men så snart den var på gång att sänka sig igen till den inställda hastigheten så kunde man koppla ur med spaken. Min undran är om det är f-hållarenheten med vajern som är den felande länken? Kan man justera innanmätet efter att lossat de sex skruvarna på baksidan ? På resan hem från sista Brostugeträffen så var f-hållaren snäll mot mig och fungerade en del av resan hem. Personligen tror jag på f-hållarenheten....har jag fel eller rätt ??

Någon som har erfarenhet av nämnda problem och vet hur man löser det?
Mvh /// Leif
Paap Reeder
... hej Leif!
Orkade inte få änden ur vagnen till Brostugan igår .... men en farthållare har jag i min M535:a.

Min har för några år sedan krånglat litet då och då. Kanske inte på liknande sätt som din utan mera att den helt enkelt inte funkat s a s.
Har inte gjort ett enda dugg åt det och de senaste 1500 milen har den skött sig OK.
Min beredskapsplan har varit - glappkontakt(-er).
Hastighetsgivaren på slutväxeln tror jag är viktig. Litet ärg på den och signalen bryts. ngn millisekund. Syns inte på hastmätaren men väl i chipet i farthållaren.

MVH /// Paap R
BMW 528
Hej Paap tack för svar! Har inte hunnit att skruva isär f-hållarenheten.En undran över ditt inlägg...du nämner hastihetsgivaren i slutväxeln...du menar att den sitter i f-hållaren ? Likaså chipet, är det något av de båda man kan åtgärda ?? En undran till när det gäller elektronikboxen som har samarbete med hela f-hållarsystemet, kan den ha något med mitt dilemma.
/// Leif

BMW Entusiast
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Hejsan Leif! Tråkigt att höra att du inte är 100% nöjd med farthållaren du köpt av mig.. Jag tror Paap menar hastighetsgivaren som sitter i slutväxeln. Den sitter inte i i farthållaren men den ger en signal till farthållaren. Chipet i farthållarens elektronikbox känner av om signalen bryts och då kopplar farthållaren ur. Jag tror nog att du har en liten glappkontakt någonstans, om den fungerar för dig den mesta tiden, om jag förstår dig rätt? I min 528 gjorden den trogen tjänst i över fyra år utan irriterande fel.

M V H Johan

Länk
BMW 528
Angående tidigare inlägg från mig om E28:ans original farthållare, så har jag gjort en grundliggare genomgång av de olika kontakter som hör till vid montering. Har av Paap Reeder fått tips om kontakten vid slutväxeln, ev ärgat....men det var det inte vad jag kunde se. Men tog likväl hand om kontakten och drog ut den och satt in den igen några ggr. Jag tog även tid på mig att skruva bort de 7 skruvar som sitter på f-hållarens bakstycke och lyfte locket försiktigt ca 2 cm och konstaterade att det var bara att sätta fast locket igen.Hade jag en f-hållare i reserv så hade jag öppnat locket helt. Min insyn där sa mig att inte pilla där bland drev, spiralfjäder som fans runt en metallaxel mm mm. Kontentan av det grundliggare jobb jag gjort idag...så funkar f-hållaren efter en 15 minuters provkörning nu ikväll. Jag hoppas innerligt att problemet är ur världen nu. Tack Paap och tack Johan som jag spåna med per telefon.

BMW Entusiast
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.