AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
753

portplacering tvåkammars isobarik

Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Hej, jag har tänkt att bygga en tvåkammars isobarik (två 10" monterade mot varandra med en volym för varje bas med ett basreflexrör i varje volym).

Jag undrar om det spelar någon roll om man sätter rören på olika sidor, tänkte nämligen dra ena röret rakt upp genom hatthyllan och det andra röret i andra volymen ska mynna åt sidan för att sedan böjas 90 och också mynna ut i hattyllan.

Som jag har förstått det är det viktigt att rören mynnar ut i någorlunda lika plan i kupen och då borde det funka.

Ska man ha dämpull i den här typen av låda?

rör nr 1 ca 10cm långt och rör nr 2 ca 60cm långt där av frågan, plus att man kan använda orginalhålen i hatthyllan.

Tack på förhand.

Mvh

Otto
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det skall inte spela någon roll så länge båda mynnar ut åt samma håll , vad gäller dämpning så vet jag inte.
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Tack för hjälpen!

/Otto
Det spelar stor roll om du ändrar på rören gentimot ursprunget, dvs längd, diameter osv. Om de t.ex är 18cm långa inne i lådan från början så kan du inte bara dra ut dom t.ex 15cm, då måste lådan ändras. 60cm kan jag väl inte tänka mig att det var från början, och framför allt ska de vara lika.
Men snart har man väl sett allt, flexibla slangar typ rökutsug osv, friskt vågat....)

FP
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Hej folke ena röret SKA vara 9cm och andra SKA vara 63cm, det är därför jag undrar om det går att göra som jag beskrev, för röret får ju inte plats i lådan.
Det går ju att minska diametern, men då finns det ju risk för blåsljud.

Om man nu drar ut rören ur lådan och upp i hatthyllan ska väl motsvarande rörvolym dras av från lådvolymen eller har jag fel.

Tack för alla synpunkter.

/Otto
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
E3_Otto: Rätt!
Svårt att bedömma per distans, men det blir säkert bra.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.