AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.654

LB registrera - vad göra?

300
höfläkt
535daT -05
Hej alla,

Jag har precis köpt en X5 d- 04 (underbar bil) och besikningsmännen på SBP rekomenderade att lastbilsregistrera den för at få en "rimlig" skatt. Jag vet hur skatten fungerar och hur det påverkar. Det jag i stället undrar över är - Var köper man lastgallret för att sätta bakom baksätet??
Behövs lastöglorna bytas mot kraftigare?
Räcker det med att slänga ur baksätet samt ovan nämda modifieringar?

Stefan Larsson
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Länk
Dom här kan bygga galler och har gjort det till X5 d och även montera med intyg och så.
Adressuppgifter
Meklab, Mekaniska Laboratorieapparater, AB
Edelundav. 10, Box 5045, 165 10 HÄSSELBY Verkstad 08-89 59 41
Fax 08-38 79 76

Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel...
höfläkt:
Notera dock att det blir storstrul med fsgbolaget vid ev. olycka om du lb-reggat bilen och sedan åter monterat in baksätet.
Misstänker att du inte köpt X5an för att frakta exempelvis grisar och ved bakom ett galler med. Kanske tänkt ha den som ordinär personbil?? Gör då dig själv en tjänst och lb-regga inte bilen!
Nej, jag är jag inte en moralkärring, jag tipsar dig bara i vänskaplig mening. Bättre o få reda på detta FÖRE något ev. skulle hända med bilen och försäkringsbolaget ger "kalla handen" vid ersättningsanspråk.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
300
höfläkt
535daT -05
Att minimera skatten är lockande. Förs.bolagen kan dock inte (kanske i väldigt speciella undantagsfall) neka ersättning. Ett totalt "kalla handen" existerar mig veterligen inte. Reducering av ersättning och förhöjda självrisker är dock vapen dom kan ta till.

Många åker runt i lb reggade fordon men dom brukas som vanligt. Givetvis måste var och en göra den bedömningen och inse riskerna, precis som du skriver.
I mitt fall minskar skatten med 10.000,- plus att jag kan göra avdrag för bilen på ett annat sätt.

Tack för tipset asken, jag skall kolla det.

Några andra/flera tips?

Rolex, har du hört någon som fått problems med sin lb-reg?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Länk

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

300
höfläkt
535daT -05
Ingen som har tips på enågon firma som gör detta rakt av i Sthlm med omnejd?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Meklab monterade gallret åt mig när jag beställde det där givetvis mot ersättning. Edlunds inredningar i upplands väsby gör sånt men då pratar vi 4-5 ggr pengarna mot meklab... Försäkringen blir ca 30% lägre dessutom...
Vet ett flertal som åker med LBreggade fordon utan några problem.
Asken
300
höfläkt
535daT -05
Stort tack till Aken, och givetvis Meklab! Kanonfirma. Var hos honom i Hässelby på besök när jag var i stockholm.
Vänd er dit gubbar om ni behöver ha något metallarbete gjort.

Rekomenderar Stefan Larsson alias Höfläkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.