|
|
|
|---|---|
|
givaren som sitter på 6:ans tändkabel på min 325ik vad gör den? vad kallas den? kan man mäta upp den och se om den är trasig? ska motorn gå eller starta annars om man kopplar ur den? tacksam för alla svar. | |
|
givaren är till motronicen, som insprutningssystemet på din bil heter! den givaren sitter där så systemet skall veta när 6ans cylinder tänder...systemet justerar nämnligen själv tändningen, du har ett fördelarlock och en rotor framme på toppen, men ingen traditionell fördelare som du kan vrida på för att ändra tändlägena, utan detta sköts helt av sprutet! det sitter även en tändlägesgivaren nere vid svängdämparen (remskivan på framsidan av motorn där fläktremmen går) och den läser av hacken som finns i den, på ett ställe är där ett större mellanrum än dom andra, detta känner givaren av, så med dessa 2 givare håller sprutet koll på tändningen... jag vet inte om man kan mäta upp den eller ngt sådant..vad har du för fel ? MVH Johan K |
|
|
okej, tack för svaret. bilen är oftast svårstartad, tar ganska prick 5 sec för den att starta varm som kall. jag har bytt tändstift,fördelare,rotor, tempgivare,luftfilter. kontrollerat bränsletryck och allt det är ok. börja vara så less att den starta dåligt=( jag fick tips idag om att det kan vara den dära givaren på 6:e tändkabeln som kan spöka, och dom sa också att jag skulle kolla spelet till tändlägesgivaren och det spelet var för stort så jag fixade det men det blev ingen skillnad. har du nå annat tips? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.