AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.045

Blev uppringd av TV4 idag...

Sida 2 av 2
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En sak till. Ekan, om din chef skulle säga åt dig att gå ut på stan och fälla krokben för gamla tanter, skulle du göra det då?

/Jesper

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
J Dredd: Ursäkta om jag ser det som ett extremt trångsynt sätt att lösa ett problem på.

Angående din andra fråga, förtydliga dig gärna vad det är du vill komma fram till förutom att ställa en fråga som för mig inte för disukssionen framåt på något sätt. Vad anser du jag bör svara; ja jag fäller damer och hugger ner pensionärer? Kan du ge mig namnet på det företag som har det som affärsidé?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det jag vill komma till är att en anställd inte behöver utföra en order från en chef om den visar sig vara olaglig. Precis som i fallet med tv4 försäljarna som ringer till folk som klart och tydligt har visat att dom inte vill bli uppringda. Det är olagligt. Precis som att sätta krokben på tanter.

/Jesper

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Mig veterligen har inte säljaren kunskap om vilka som är anslutna till tex Nix registret. Den som säljer in tjänsten vet då inte vilka den får/inte får ringa. Om tjänsten i sig blir olaglig för att man är ansluten till Nix men ändå blir uppringd, borde inte ett mer konstruktivt sätt att lösa problemet på vara att be att få tala med säljarens chef, för att sedan kontakta den högsta instansen man kommer åt och därifrån försöka avärja problemet.

Att sen tro att en olaglig handling från tv4:as sida kan lösas genom att man själv begår en olaglig handling kan jag inte se hjälper någon part. Personangrepp, trakasserier, förtal, i vissa fall hot. Ska dessa handlingar anses som acceptabla så länge man lugnt lutar sig tillbaka och hävdar att, "säljaren ringde först, han var olaglig först". Jag tror inte du kan klassa detta som ett verbalt nödvärn mot en hotfull situation även om man gärna vill.
wi
40
wigge
320 XD 2011.

Jag ser iof inte den här saken som ett jättestort problem! Hur svårt är det att bara tacka nej? Det tar inte många sekunder. Har man sådana problem att man blir så arg för en sån liten sak så att man måste som tex anpo skrika ut könsord och svordomar så borde man faktiskt ta och söka hjälp för sin överdrivna ilska!

I grund och botten så vill dom här personerna bara tjäna pengar så dom kan betala sina räkningar och få mat i magen, som alla andra. Att sen döma dom så hårt för deras yrkesval tycker jag är mycket taskigt. Det är inte lätt att skaffa sig ett arbete som man verkligen vill ha i dagens läge så lätta lite på gasen grabbar och va inte så hårda och kantiga :)

Dom som vill ta åt sig gör det....

//Wigge

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Tallviking: På vad grundar du ditt påstående att:
"Lite komiskt för det numret är inte öppet naturligtvis och nummer som börjar på 555 finns normalt bara i amerikanska filmer !!. INGA riktiga nummer som börjar påp 555 finns där just av den anledningen att dom inte skall blandas ihop med dom som sägs på film/TV."
Varför skulle det inte finnas riktiga nummer som börjar på 555?

555-nummer i USA är sk. fiktiva nummer, att jämföras med t.ex. 020 nummer i Sverige.
Att man ur den svenska nummerplanen skulle exkludera nummerserier som finns i USA bara för att folk inte begriper att men tittar på ett utländskt program är inte sant.
Just 08-55530000 tillhör ett Telemaketing företag som sköter tjänsten åt TV4, det nummer du fått upp är en del i deras nummerserie som förmodligen pekar på en gruppnummer för just TV4 textTV återuppringare, så det är självklart varför du inte får någon träff i ENIRO.

08-555100000 Stockholms handelskammare
08-552200000 Gripsholm Security

Listan kan göras lång........
Sen att TV4 är en plåga håller jag med om....

Freude am fahren
Visa användare
27
anpo
528i Touring -99
Det slog mig efter mitt tidigare inlägg att det måste vara mycket roligare att spela dryg och dra ut på samtalet så länge som möjligt. Man kan t.ex. spåra in på en semesterresa man gjorde med bilen som är till salu. Länge och detaljerat, om ni väntade på färjan i en halvtimme så kan väl den delen ta lika lång tid att redogöra för. Efter två timmar (om man nu klarar så länge) kan man vänligt och bestämmt tacka nej till en annons. Måste vara hur kul som helst.

Och ni som tror jag lackar ur fullständigt.. Trodde inte jag skulle tolkas bokstavligt. Var länge sedan jag sålde bil på blocket och blev uppringd från tv4 men det hindrar inte alla andra annonssäljare att ringa hem till mig trots att jag är anmäld till Nix. Personangrepp har jag hittills aldrig använt mig av. Slänger på luren lite demonstrativt gör jag dock.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Det bästa du kan säga till dem:

"Kan jag få ditt privata nummer så ringer jag upp på Lördag kväll... eller kanske Fredag..."

_____Vraum!_____
Det där sistnämnda är en klassiker som funkar bra. Eller t.ex "Om du bara mig ditt telefonnummer så kan jag ringa upp dig om ett ögenblick när jag blir ledig".
En gång fick jag faktiskt ett telefonnummer uppläst... men i 999 fall av hundra (!) så går det hem direkt.
Är man ansluten till Nix så skall man få vara i fred, alla företag och institutioner som ringer upp privatpersoner är skyldiga att kolla i databasen från Nix som de måste ha tillgänglig innan de ringer upp osv. Kan skötas manuellt eller av deras dator och ringer de ändå så kan man processa och göra det riktigt surt för dom om man känner för detta eller bara snäsa av dom. Obs att det tar flera månader från anslutning till Nixregistret tills detta är i full "verkan", varför kan man fråga sig.
En mycket bra grej är annars följande: De flesta har nog tjänsten "nummerpresentation" på sitt abonnemang. Då märker man även att det oftast är "skyddat nummer" eller "okänt nummer" när telefonsäljare och dylikt ringer upp. Då finns en riktigt bra funktion i vissa nummervisare, bl.a Telias som känner av när ett skyddat eller okänt nummer håller på att kopplas upp. Då går en liten elektronisk telefonsvarare in direkt och talar om att man inte svarar på dylika nummer osv. Perfekt, man hör inte ens en ringsignal eftersom koden för nummervisningen sänds ut på linan innan första ringsignalen osv.
Nackdel kan möjligen vara att även privatpersoner med hemligt nummer stängs ute, dock kan man (kunde förr iaf) slå en kod framför numret för att tillfälligt visa sitt nummer osv. Detta gör, av förklarliga skäl, inte säljare osv...

FP
Snatto och folke har ni månne sett på seinfeld där han har ett alldeles lysande sätt att snoppa av telefonförsäljare.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Den här länken kan kanske användas

Länk
wi
40
wigge
320 XD 2011.

Klockrent BjörnB... Klockrent!

Lägger upp den i favoriter och ska använda den nästa gång :)
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Det bästa med motmanuset är ju det man ska säga om försäljaren konstrar.

"Tycker du inte om att prata med mig?"
eller
"Har du problem med att svara på frågor ställda av en främling per telefon och som du inte vet syftet med?"

Längtar tills nån ringer och man kan testa det.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
BjörnB: ha ha ha...

_____Vraum!_____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.