AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
776

Z4 med turbo också?

Enligt en anna tråd så ska 3 litters motor förses med turbo och levereras i en 3 serie fr.o. nästa år. Lite revolutionerande för BMW om ni fågar mig...330bhp i standardutförande.
Men kommer denna motor även att hamna i en z4 ?
En Z4 Coupe Turbo skulle jag kunna tänka mig :-)
saxat från den andra tråden: De två turboaggregaten ska arbeta på olika varvtal, ett för att öka vridmomentet på låga varvtal, det andra kommer att gripa in vid hörge varvtal. Bra tryck på låga varvtal tyder på att den jämna effektkurva som finns i en vanlig sugmotor kommer att eftersträvas.

Det börjar vattns i munnen nu. Tänk om en sån Z4 Coupe skulle även få xdrive!!!???
Ingen vet i dagsläget, men OM turbomotorn kommer så tror jag absolut att den kan hamna även i Z4, lite beroende på hur många hästar en framtida Z4 M får.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Tror jag tar en Z4 coupé, alpinvit med svart skinn & svart pianoträ alt. kolfiber. Gärna i CSL utförande också tack. Turbo undviker jag nog helst (puritan), men gärna en M version. Vädligt gärna.. :)

Bara att erkänna, vi BMW- förare har det bra, och bättre blir det ;)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
mbolo,

Kan inte annat än att hålla med.

Vad det gäller turbo så lär denna aldrig hamna i Z4:n då en ersättare är planerad 2008/2009.
Däremot gärna samma V8 på 400 hästar som kommer i E90M :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
2008/2009 redan? Får coupén bara leva i 2 år? And Z4 Turbo hade varit fin fint (beroende på hur den är prissatt gentemot Z4M). Men att plocka ut 100 hk till borde inte vara omöjligt, och då har man förmodligen en fantastiskt rolig maskin!

Hobbe: nu måste det väl til och med du bli lite sugen på att överge roadster- träsket? ;) Kan tänka mig hur en coupé skulle se ut (och gå) i dina händer.. Inbyte på gång kanske?

M Coupe
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
mbolo,

Jag har inget emot en Z4MC med "fjuttiga" 343 hk, ännu mindre om V8:an trycks ned :)
Fördelen med Coupen jämfört med Roadstern är vridstyvheten.
Kalas med en vridstyv Z4 V8 för bankörning.

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Bara jag som hoppas på att BMW inte levererar turbomotorerna ni pratar om..

BMW med turbo orginal? NO WAY!

// Pantzare
Pantzare: har också lite svårt för denna nya introduktion. framförallt måste det kännas lite retligt för alla BMW- älskare som slår sig för bröstet och hävdar att "bmw:s motortekniker är skickligast i världen och behöver minsann ingen konstgjord andning" när man jämför med AMG etc. Framförallt eftersom nya AMGmotorerna nu kommer skana både turbo och kompressor.

Det vänder fort i bilbranschen, men man kan ju iallafall hoppas att BMW lyckas bygga motorer som känns som en utveckling av turbo- motorer, och därmed spännande.

M Coupe
skana? =sakna

M Coupe
tycker att bmw bara ska bygga dieslar med turbo..dagens bmw motorer slår ju allt...andra tillverkare måste använda turbo eler kompressor för att kunna konkurerara så visst är det synd att bmw börjar bygga turbobilar
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Det alla verkar glömma bort att BMW har byggt 2002 Turbo vilket var en väldigt framgångsrik bil som alla trånar efter idag.

Sen har vi ESS som alla jag snackat med verkar supernöjda med sin kompressorinstallationer, varför kan då inte bmw själva slänga in turbo/kompressor i sina bilar?

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Glöm inte heller salig E23 745!

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Hur är det med Sittåträngen Masten ?
Skulle den må bra av en dubbelturbo ? :)

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Den skulle må alldeles förträffligt av både turbo, kompressor och lite skrattgas som grädde på moset :) Var faktiskt uppe i hutlösa 140 km/h med den på motorvägen igår, hej vad det gick!

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.