|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej det är så här jag har en 535i 91års å det är e34. nu vill jag trimma bilen så jag får ut en lite mera hästar jag vill inte börja att bygga med turbo för det är inte så biligt en då. är det nån som vet lite saker som man kan göra. det som jag redan har gjort är 3tum i från katen. tack för svar JR | |
| Det finns inga billiga sätt att trimma en sån motor. Byta kam kanske kan ge något, men annars är det turbo eller kompressor som gäller. | |
|
okej då vet man lite. vet du nån hemsida som säljer turbo å kompressor så man kan räkna lite vad det skulle kosta att göra det? JR |
|
|
Länk De fixar biffen! |
|
|
tackar camata. för länken JR |
|
Paap Reeder |
... laddar man på en M30 från -91 utan att byta "inkromet" i motorn kommer "skiten att rasa". Så är det bara. Skall man göra ett seriöst trimningsarbete kommer summorna omedelbart upp i nivåer för en M5 / 3,8. Finns inga enkla vägar att få fram ordentligt med power ur en sugmotor. Några hk kan alltid hittas här och där men inget som märks på vanlig landsväg. Ett kompressorkit går löst på ca 40-60 Kkr .... och smäller man på det rakt av på en gammal M30 med 20 000 mil på nacken kommer man inte att kunna njuta av många mil med de nya hästkrafterna. Således totalrenovera motorn med bl a racinglager, koppling, kolvar o s v så att den tål ... säg + 100 hk till kostar ca 50 Kkr. Sedan skall kompressorn dit ... eller turbon - och då måste du kompsänka - ty annars kommer den att gå "skitvarm" ... och ändå sluta i skrotpressen. Varje hk kostar 1000:- att hållbart få dit. Att börja med nått som ger under 100 hk är inte värt. Öppet sportfilter ger från minus 5 till + 5 hk. MVH /// Paap R |
| Helt rätt Paap! | |
|
okej då vet jag då har man ju lite att tänka på ju. vad man ska göra ju.. Tack för det mvh john JR |
|
| Testa etanol konvertera...ska kunna ge lite effekt, sedan så är det ju väldigt billigt då du efter konverteringen kör billigare än med bensin, planara du sedan toppen kan du nog klämma ut några katter till...dock blir det jobbigt att byta till bensin igen då, varför man nu skulle göra det... | |
|
Klassisk tumregel är att det kostar 1000:-/ hk med sugtrim Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
bmw,m3 |
Hej! sälj bilen och köp dig en m5 finns en hel del att välja på. Mvh |
|
Hahahaha. Han har ju redan en 535i, så då menar du att han ska börja med att lägga ut 100' för en fräsch M5:a, och sedan trimma den? Tänk vad många fina turbohästar i en 535:a man får för 100'... - Men jag kan ju ha fel! E12/E28-problem/lösningar finns här Länk |
|
|
Men skaffar han sig en M5 så slipper han väl trimma, men jag kan ju ha fel...;) Sedan är det ju problemet vid besiktningen med turbokonvertering. Då är det ju betydligt smidigare att glida in på SBP med sin M5 3.8 på 340 häst och allt är frid och fröjd. " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
|
ja men det är smidigare å betala försäkring för en 535 istället för en m5 :D kex, du har mail! |
|
|
Men sedan är det inte så billigt OM man skulle krocka eller dylikt. Då blir inte försäkringsbolagen glada..:D " tvätta, tvätta, tvätta.... " Länk |
|
| har man åkt med eller kört nån bil som går riktigt bra är man ju fast i hk-träsket. jag vet ju att om jag skulle köpa en m5 så skulle det va kul nåra veckor sen vill man ha mer häst. 3,5an är nog en bra motor o bygga på, inte för dyra delar om den nu skulle rasa.. | |
|
baader japp jag har mail. Den är john.rex@telia.com JR |
|
|
maxxar. Jo det är ju sant det du säjer har man åkt med en bil som har bra hk då blir man fast. det är ju som min 535 i början då var den rolig för det var ju så mycke hk i den men nu är den ju inte rolig ju för det är ju för lite med 211hk som det var från början men nu så ha den 200hk för den har ju några år med sej ju. mvh john JR |
|
| Klart att du skall trimma 535:an. Trimkam och ett riktigt avstämt extraktor är ju ett steg i rätt håll. Ni som säger att mororn rasar, har ni egen erfarenhet av det eller ? | |
|
okej vet du nåt företag som säljer sånt?? å blir det nåt bättre med det då?? mvh john JR |
|
| det står i four stroke tuning att det är meningslöst med trimkam utan extraktor, i den boken står det även hur man räknar på röret själv. kolla den vettja. Gubben som skrivit den har bromsat sin opel 2.0 till 270 hk så han borde veta lite om ämnet iaf.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.