|
|
|
|---|---|
|
Hej, Funderar på att förbättra bas-ljudet i min sedan E39:a mha två 10 tums subwoofers som jag tänkte montera mot hatthylle-plåten i bagageutrummet. Jag tänkte ”emulera” M-audio paketet (se länk: Länk men utan att spendera de 5000 spänn (!!) som de två orginal subwooferna kostar hos BMW. Har Business med CD växlare (4X20W) med orginal högtalarna (6st). Har ocksa monterat in 2 st tweeters i bakdörrarna (fick dra separata kablar for detta). Min ”plan” går ut på att mata en förstarkare (som jag har sedan förrut) med signal från bak-högtalarna, som i sin tur matar de tva subwooferna. Mina bak-högtalare kommer fortfarande att fungera. Problemet som jag ser det är att montera 10 tummarna mot hatthylle-plåten eftersom den inte är platt och få detta tätt runtom (BMW folket har givetvis gjort den så med flit...) Ar det någon som har försokt göra detta? Hur kan man få ut den exakta passforrmen? | |
Robsarve |
1. Skruva en målad 19 mm MDF-skiva med förborrade hål för basarna underifrån. 2. Spruta in fogskum för att täta håligheterna. 3. Skär bort överflödigt fogskum. 4. Skruva loss MDF-skivan och lägg in 2 mm tjock skumgummi mellan fogskummet för att undvika missljud, 5. Skruva tillbaka skivan med basarna och koppla in. tycker Erik |
|
Hej Erik, Tror du att fogskummet fortplantar ljudet lika bra som MDF? Kommer inte den att dampa ljudet? |
|
Robsarve |
Eh? Fogskummet är bara till för att täta det ojämna utrymmet och ge stöd till MDF-skivan. Basen skall sitta solitt och MDF-skivan skall helst inte fortplanta ljudet, då färgas basen. Tänk oxå på att inte många tior kan sättas utan låda. tycker Erik |
|
Ok, nu forstar jag. Nagra 10or som du rekommenderar att instaleras a la open-air? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.