|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har lite små vibrationer från motor/växellåda i min bil, inte mycket men de känns, kan dessa bero på Hardy skivan. Därför är jag intresserad av att veta när det brukar vara dags att byta skivan, bilen har gått 18000 mil nu och är från 1993. mvh/Flisan | |
|
e du tjej? jag kan byta den gratis åt dig! :D det är dags då det börjar låta, den är inte dyr så jag skulle bytt den på en gång |
|
|
Jo tack men det var kanske inte riktigt vad jag frågade efter. Det jag var intresserad av att veta var ju hur man märker att den är påväg att ta slut. Vibrerar eller låter det och isådana fall hur låter det och ungefär vid vilken frekvens vibrerar det? Byta delar gör jag tillräckligt ofta ändå utan att byta delar som är bra i skicket. Är ju oftast vansinnigt att byta hela delar, jag kanske hinner sälja bilen innan vissa grejor packar ihop. mvh/Flisan |
|
|
Jag skulle också vilja veta lite närmare om detta. På min bil misstänker jag att hardy och/eller stödlager till kardan har torkat sönder och blivit dåliga. Mina symptom är: Lätt vibrerande som kommer genom stolen, ej ratten, i ca 80-100 km/h (känns tydligast på 5:an) och vid gaspådrag (känns tydligast på 2:an). Jag hör inga oljud. Vibreringen är inte särsklit tydlig, ungefär som att köra på en något sliten motorväg. Men det känns även när man kör på helt ny asfalt vilket gör att jag inte tror att det har med hård hjulupphängning att göra. Tror ej heller det har med motorn att göra, dels för att det känns som det kommer rakt underifrån bilen, dels för att det ej försvinner när man frikopplar i 90 km/h och motorvarvet går ner. En annan nämnvärd sak är att vibrerandet känns bara då bilen är kall, och avtar för att i princip försvinna helt efter 20-30 minuters körning. Hur stämmer det med dina symptom Flisan? |
|
| Lättast är ju att köra upp bilen på en billyft eller krypa in under bilen och kika hur hardyskivan ser ut. Den ska ju inte vara söndersprucken och gummit ska inte ha separerat. | |
|
Den är jätte enkel att byta! tyvär lär du ta ner avgassystemet=( Billig är den också kan tala om att den är billigare till M3 e36 än en gammal volvo 240=) och dom ser exakt lika dana ut! =) |
|
|
Crisse, det du beskriver är precis så min 325a var när jag upptäckte att något inte stod helt rätt till. Minns inte om det var någon skillnad om den var kall eller varm dock. Firman jag köpt bilen av bytte hardyskivan, på garanti. Och sen mådde den bra igen! Hälsningar Björn |
|
|
Tack bmxbjorn då känns det som att det är ett säkert kort att byta hardyn. Får nog bli till våren dock så inte den nya torkar ut i garaget i vinter... MVH |
|
|
Crisse; Förlåt att det tog sån tid, men som svar på din fråga om jag har samma symptom; Lite svårt att säga men jag har lite vibrationer vid gaspådrag på lägre varv, dessa har jag inte kännt förut. Kanske att de kommer från det nya Ferrita systemet, jag vet inte. Jag tror att det är värst när bilen är kall. Sen har jag som så många "problem" med att bakvagnen studsar och det rycker i växelspaken när bakdäcken släpper från stillastående. Jag har bytt massor med bussningar i bakvagen så jag vet inte varför detta uppstår. Finns det inte fler som kan beskriva vilka symptom en sprucken Hardy skiva ger??? mvh/Flisan |
|
| Flisan: sitter en bussnig med m12 bult i som håller i drivlinan. från kardan mot diffklumpen, Jag har kört av den bulten ett ex antal nu. så jag har bytt den bussnigen. sen blir de byta mer bussnigar. så jag kan ju inte säga om de är den. för min bil kommer ut i sommar igen.. med turbo så då märks de vart de glappar ;) // STOFFE | |
|
Jag hissade upp bilen på lyft i förrgår och till min "besvikelse" upptäcker jag detta: Länk Länk Länk d.v.s. en hardyskiva som det inte finns några som helst tecken på spickbildningar i. Så mina symptom måste bero på något annat än hardyn. Kan det ändå vara stödlager till kardanaxeln? Nån som har något förslag? Flisan: Jag har inga problem med studsande bakvagn eller vibration i växelspak. Men å andra sidan är ju min hardy frisk tydligen vilket kanske innebär att dina problem beror på just hardyskivan. Kolla hur den ser ut! MVH |
|
|
Är det hardyskivan som bultarna sitter i??? MVH: Henrik ///M3 |
|
|
M3_LOVER: Om du menar bilderna som Crisse postade så stämmer det att det är hardyskivan som bultarna sitter i. //Roffa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.