AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
914

Ta bort lacken från njuren?

be
47
bemu
520dA Touring -08
I min bil Länk är det tyvärr så, att njuren är lackade med samma färg som bilen. Nu skulle jag vilja ta bort lacken och få fram den originala kromade njuren utan att det blir en massa repor osv. Hur gör man?

---
Min första BMW
Hawar
Tror nog att det bästa är att köpa nya för bästa resultat.

Kanske inte det billigaste...

// Hawar
Troligen är chromet nedmattat före lackeringen för att få färgen att fästa, behåll dom lackade eller köp nya.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
"Varenda skrot" har njurar, kolla Länk

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
fjamsetramsa
Snygg bil
be
47
bemu
520dA Touring -08
Tack. 16700 mil på mätaren ...

Var faktiskt lite rädd för att det inte går att vaska fram kromet, så kanske är det vettigt att skaffa en annan uppsättning av njurar ...

---
Min första BMW
fjamsetramsa
50 spänn på skroten
be
47
bemu
520dA Touring -08
Var ligger den skroten?

---
Min första BMW
fjamsetramsa
returbilen Malmö
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
bemu, förstår att du vill byta.
Jag köpte en M5-95 daytonaviolett med lackade njurar i samma färg.
Ringde runt till några skrotar men ingen hade några till den breda grillen så jag köpte nya tror nya kostade runt 300:-/st om jag minns rätt.

Vilken kännsla det var att montera dit de nya kromade! Lätt värt 600:-

Racerbilen: Länk
be
47
bemu
520dA Touring -08
Kollade upp alldeles nyss Bildelsbasen och hittade inte alls några njurar till den breda grillen heller. För den smalare varianten kostade det 150 till 400 spänn (dom som hade angivit något pris överhuvudtaget), så det är väl värt att investera 600 spänn för nya njurar.

---
Min första BMW
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Många har inte tålamod att matta ned kromet innan de lackar. OM så är fallet så brukar det bara vara att sänka ned njurarna i en hink med vatten, vänta nåra timmar, och sen skrubba lite försiktigt med en hushållssvamp. Gjorde det på ett par E28-njurar och de vart som nya!
be
47
bemu
520dA Touring -08
En fråga till då. Går det alltså att montera av enbart njurar, dvs den kromade del eller gäller det att ta bort hela mittgrillen?

---
Min första BMW
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

japp du drar bara bort njurarna och trycker i dom nya
be
47
bemu
520dA Touring -08
Är lite misstänksam att det vore nåt fuskjobb med lackering av njurar, vem den nu än var, som gjorde jobbet. Bilen är importerad 2003 och njurarna är inte lackerade i Sverige.

Dessutom har bilen en (äkta) sonderlack, som gör det att det blir en aning svårare att hitta en rätt nyans. Jag misstänker starkt, att lackeringen är gjort redan i fabriken, för jag kan inte se någon skillnaden mellan nyansen på njurarna och andra delar, alternativt hela bilen har blivit omlackerad med en annan färg ...

---
Min första BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.