AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.082

Öppet filter ger sämmre effekt.

Xy
252
Xyris
520i -93
Har satt in ett öppet kN filter i min 320. Effekten har blivit sämre. Speciellt gasresponsen är slöare än förrut. Ska sätta dit orginal igen. Nån som har liknande erfarenheter?
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Har du skärmat av filtret? Suger motorn i sig uppvärmd luft från
motorutrymmet? Titta hur orginal konstruktionen fungerade så förstår
du vad du måste göra.
parolof
inte nu igen.........
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
hahaha

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Mi
209
Miklen
330Ci SMG -03
Känns lite som den här diskutionen redan har ägt rum lr e d ja som har vart lite synsk på sistone ;)

--##Killar me hjärna skrotar bilar me stjärna.. :)##--
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Var snälla mot Xyris nu, han har kanske inte hunnit läsa alla trådar eller
hittat forumets sökfunktion?

Era trötta bidrag bidrog enbart till tråd-statistiken. Det står ändå inte på
förrän någon "anti-öppet-filter-jocke" klampar in här och säger att det alla
försök är värdelösa, skit och pannkaka.

Ödmjukhet varar längst... läs mitt inlägg mellan raderna så inser ni
budskapet trots allt.
det finns några bra sätt att montera öppna filter på...
skärma av dom ordentligt så att motorn suger kall luft istället för den varma i motrrummet....
skärma av med plåt eller kolfiber eller plast...
se till att det kommer kall luft till filtret genom att dra slang,rör etc mot filtret o sedan ut i fria luften utanför motorn...
Eller köp ett riktigt kall-lufts-kit hos tex.MISAB.SE
kan lova att bilen blir piggare..dock utblir det höga brötljudet från filtret en det vill du väl inte ha framför prestanda??
filter ger inga magiska 8 hkr som vissa tror men mer o framför allt kall luft till insuget OM det e rätt monterat....
Monterade ett sk.KDI kit på min 325i-92:a o kan säga att bilen känns mkt piggare över hela varvregistret o inte över vissa områden som original gör...

Bi
42
BigMack
320/323ia -87
320/325ik -89
Ett annat litet tips kan vara att byta ut den tråkiga gummi "slangen" mellan luftmassemätaren och spjället mot rostfria rör. Provade det på min förra bil och det verka ganska vettigt, med tanke på att hur hårt jag än kört så var rören knappt jumna och så blir detju snyggare om man polerar dem lite

Snart så funkar bilen och då.... ska bara byta kopplingen först
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

>>BigMack
Så här spontant så tycker jag att luften borde bli varmare med rör i stål. Stål blir ju varmt och håller sig varmt mycket längre än gummi som är en isolator. Men ibland är kanske inte teori och verklighet samma sak. Men visst blir det snyggare!!

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

Mi
209
Miklen
330Ci SMG -03
e36 lexus --> mitt insug håller ca. 20 grader vid körning på motorväg.. d e avskärmat (hemmabygge) men brötar utav ¤#%!"%& ändå ;)
om det gör så mycket med ett öppet filter?
ta bort filtret och klocka bilen och sätt tillbaks filtret och se igen
händer inte mycket,bara om det gamla filtret är skit
Visa användare
325
Veåtta
Volvo V70II 2.5T -2009
Renault Clio 1.4 16V -2001
Har provat med avskärmade direktfilter på dom flesta sugmotorbilar jag haft, och det har bara blivit sämre varje gång! Ett öppet filter gör nog mest nytta på en turbobil, då laddluftkylaren kyler av luften!
Bi
42
BigMack
320/323ia -87
320/325ik -89
>> C.Svensson
Det funkade ganska bra tro det eller ej, det är ju så att vissa färger "reagerar" olika på värme. Svart drar ju till sig värme medans vitt stöter ifrån sig värmen. Sen är det också så att svart släpper iväg värmen lika snabt som den kommer in medans den vita är ganska kinkig på att släppa ut den lilla värme den släpper in. I mitt fall verka det som om luften som passerade genom rören var ganska kall och kylde rören vilka sen i sin tur kylde luften lr nått, de var kalla och jag tyckte mig märka en liten skilnad iaf.
Men så är det en sak som de flesta nog missar, det är nämligen så att luften på en sugmotor har en viss resonans som uppnås i luftburken. Motorns styrsystem är avstämt till den, så tar man bort luftburken ändras resonansen med risk för efektminskning. BIlen jag hadde innan var en Mazda 323f och på en sådan finns det en speciell resonanskammare så deå funka det bra med öppet filter.
Hoppas nån blev lite klokare........

Snart så funkar bilen och då.... ska bara byta kopplingen först
Miklen:med öppet filter brötar det jävel....men om du köper ett KDI kit så brötar den inte lika mkt alls..kolla www.misab.se leta sedan efter KDI kittet...
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Kan intyga att öppet filter kan göra skillnad på sugmotorer även utav lägre kaliber. På volvo 360 med b230E motorn eller vad den nu heter så går det en snorkel ifrån LMM till filterboxen. Den snorkeln är på cirka 1 meter. den blev väldigt platt när jag satte fronten i en stolpe i 70 blås. (kamaxeldrevet också för den delen).
Så jag satte på öppet filter direkt efter LMM och fick en duktigt mkt varv villigare motor. Kanske inte just föratt det var öppet filter jag monterade. utan att jag fick bort den 1 meter långa röret emellan LMM och luftbox.
Optimering kan man väll kalla det. Är nog lättare att suga luft direkt efter LMM änn om man skall suga det genom 1 m. långt rör med ett stort dammigt filter i ändan.

Så det gäller ju att göra allt på rätt sätt. Köp hellre insatssportfilter änn koniskt om du inte vet hur man avskärmar på vettigt sätt. Då får du ju avskärmningen gratis.

Sen om det ger någon effekt eller inte e väll ändå ganska beroende på vad för motor och setup man har? Så att sitta och dra allt över en kant. "det ger 2000hk" eller "fan bilen går som skit!" Verkar ju liiiiite meningslöst?

puss å kram på er.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Sätter man dit en vinge så får man 15hk+ också, kan vara bra att veta ;)

Min sida Länk
danragn: såna inlägg e totalt meningslösa....bara så du vet..den nivån har du på www.zatzy.com...gå dit o lek om du vill...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.