|
|
|
|---|---|
|
Jag har en fråga till er som har skaffat BMW Group card... Det är så att jag ska in på en inspektion 2 på måndag 26 September och fick höra att priset skulle bli 5.300 på BMW i Danderyd (Jag valde just Danderyd för att jag har tillgång till tjänstebil ett par hundra meter därifrån samt att priserna är ungefär de samma överallt i Sthlm). Jag funderade på att skaffa BMW group card för att kunna splitta kostnaden på iaf två månader så att man kan få ketchup till nudlarna i alla fall men har dock råkat ut för ett smärre hinder. Enligt avtalet ska man ha en fast inkomst, vilket jag har, men den är ej skattepliktig så jag syns inte i skattemyndighetens system. 0kr inkomst med andra ord. Jag har inga betalningsanmärkningar... Jag ringde upp WASA kredit och frågade om det skulle gå bra att få ett kort trots detta men de sa blankt nej med motiveringen; "Men då kan vi inte ta pengar via din arbetsgivare om du inte betalar!". Va f*n, jag är ju Svensk medborgare och är lika dödlig som vem som helt som kommer till kronofogden men tydligen så var det ändå ett hinder. Blev väldigt förvånad då jag har flertalet kontrakt, lån och avtal hos en massa andra företag. Min fråga är då hur BMW gör när man ansöker! Kollar dom bara i systemet om man är skuldfri eller krävs det intyg från arbetsgivaren att man är anställd? Pls hjälp mig i ärendet annars är jag tvungen att skícka iväg farsan för att skaffa ett kort och han bor 20 mil härifrån. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". | |
| BMW/Wasa kommer se att du har 0 kr i inkomst och neka dig ett kort, detta kan de enkelt kolla online. Du kan säkert lösa det genom arbetsgivarintyg. | |
|
Om din arbetsgivare skriver ett intyg, så bör det inte va något problem. Vad jobbar du med om inkomsten inte är skattepliktig? Om du med "ej skattepliktig" menar att du har svart inkomst så kammar du naturligtvis noll. |
|
|
Jag har redan kollat detta... Nej nej nej var det enda som kom genom luren. Men om man fick anställning i Januari så syns ju inte det, eller? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Jag jobbar på en Ambassad och har genom Genevekonventionen från -64 skattepliktig inkomst. Det spelade tydligen ingen roll om jag hade intyg enligt den mycket svårflörtade damen hos wasa. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| heltsonika. Låter mycket konstigt att arbetsgivarintyget inte funkar. Jag hade pratat med ansvarig på BMW om detta. | |
|
Anledningen, enligt damen hos wasa, var att att min inkomst kommer från en annan stat vilken hon inte kan kräva pengar ifrån. Men jag som individ kan ju fortfarande bli hängd i tummarna av kronofogden om jag inte betalar! Det är ju inte frågan om några stora pengar heller... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Skumt det där. Kan dom inte bara göra en kreditprövning/kreditupplysning på ditt personnr och se om det går igenom eller inte då? Så gör vi på våra kunder iaf, huvudsaken dom har svenskt personnr. ///Foppa |
|
|
Jag ska åka förbi BMW i Danderyd idag efter jobbet med ett arbetsgivarintyg i näven. Hur noga har dom kollat er anställning? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Jag ansökte om ett kort i sommras,då tog dom kreditupplysningar på mig. Där framgår det ju om man har betalningsanmärkningar+din inkomst de 3 senaste åren.Står det 0 i kolumn för inkomst vet jag ej hur dom gör. Det måste väl gå att visa ett papper från arbetsgivaren.Stå på dig,du kanske kan snacka med någon som har högre befattning. Lycka till. |
|
|
Dessvärre har jag arbetat här i sex år så det kommer att stå 0:- men jag kommer ju inte att lyckas om jag inte försöker. Tack för stödet! Inte kul att bli behandlad som en bedragare som man blev hos Wasa Kredit. Jag återkommer med resultatet. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Vänta nu... betalar man inte skatt om man jobbar på ambassad? Eller ja, du betalar förmodligen "ambassad-landets" skatt eller? Det optimala vore alltså att arbeta för t.ex Jersey, Liechtenstein, Marshallöarna eller Monacos ambassader i Sverige? Om det ens existerar ambassader för skatteparadis vill säga... var ansöker man om arbete? :-) |
|
|
Hehe... Du måste snabba dig för skatt införs fr.o.m January 2007 för Ambassader i Sverige. Nej lokalanställda behöver inte betala någon skatt, varken i Sverige eller staten de arbetar för, många har därför anpassat lönerna därefter. Sverige är ett av två länder i världen som har detta system men eftersom det också skapar en del problem så införs snart skatt. För några år sedan behövde inte ambassader betala sociala avgifter dvs. ingen pension för de anställda vilket skapade problem för de som arbetat länge. Men sedan 2001 görs även det och 2007 blir det som vilken arbetsplats som helst. (nästan) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.