AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
581

STCC finalen på Mantorp

Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Jag var nere på Mantorp igår och tittade på STCC finalen. Det var en jättelyckad dag. Det var kul att se hur BMW 3-serien körde ifrån det övriga gänget.

Dagen började bra. Jag åkte ner med en polare som gick på kryckor efter en ruggig motorcykelolycka i midsommaras. När parkeringsvakterna vinkade in oss på parkeringar långt borta vinkade vi bara med kryckorna och då vinkade de fram oss. Vi lyckades ta oss ända fram till BMWs VIP-parkering precis vid depåingången och där stod vi gratis brevid en ny M5.

Vi fick se ett helt gäng med Ferrari, Porsche, Lamborgini och BMW. I BMWs monter stod en M5 och en M6 samt en M5 Hartge bara för att nämna några godbitar. M5 Hartge var grym! M6an körde de några varv runt Mantorp. Vilket ljud!!!

Var det flera forumdeltagare som var på plats?

/Fredrik Swärd
Skulle ha varit på plats men efter att ha lyckats klantat bort läktarbiljetten så valde jag fotboll, och det vart ju lyckat...

Typiskt att när man inte åker så har BMW en monter på plats...

It´s a fast world...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Gick nästan lite för lätt för WCR i finalheatet.

Däremot bjöd Micke Nilsson och Fast -Freddy på tidernas fight i motorcykelklassen. Helt sanslöst, ca 3 omkörningar (av varandra) per varv och 0.03s skillnad över mållinjen. Helt otroligt att ingen (eller båda) krashade!

Von Braun visade denna Wiesmann GT med BMW M5e39 maskineri. Vill ha!
Länk

Racerbilen: Länk
V12 LeMans
Bara en liten rättning av von Braun-artikeln :

Motorn är samma som sitter i nya BMW 750( 4.8 liters motorn på 367 hk) , Weismann Gt provkörs i tyska AMS för ett tag sedan , den är häftig och går bra (relativt låg vikt) .

Vill också ha , ;-) .
Sw
215
Sward
X5 M50D (F15) 2014
116D (F20) 2013
Motorcykelfighten är nog den värsta jag har sett. Fastän de vrålfightades körde de ifrån det övriga fältet. De körde om varandra hela tiden och ändå var det en ren körning. De gjorde inga fulknep och knuffades aldrig.

Jag är imponerad.

/Fredrik Swärd
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Jag kan bara instämma i BjörnB:s inlägg ovan, med tillägget att jag dessutom finner carreracup relativt trevligt.
Wiesmann GT är löjligt läcker. Bevittnade ett par sådana på IAA och habegäret är stort :)

Men M5 E39- motor har den inte, däremot motor från X5 4,8iS och nya 750i/650i/550i, en motor som mig veterligen till viss del härstammar från Alpina B10 V8 S (E39)

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
V12 LeMans hann före, fan att man måste jobba lite ibland mellan inläggen :D

Mvh,
Kalle
_______
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
V12 LeMans:
Snackade med killen från von Braun som hävdade att det sitter en M5 V8 under huven. Det jag läst tidigare är att det skulle vara en sexa på 343hk (M3) eller 231hk (330i).

Men motorn du nämner verkar ju vara ett ganska trevligt alternativ också.

BjörnB,

VonBraun-killen har dessvärre inte klart för dig. S62:an slutade ju tillverkas för flera år sedan!

Det är roadster-varianten som kan fås med M54@231 / S54@321 hk :)

Mvh,
Kalle
_______
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ok, jag litar på er, ni verkar betydligt mer pålästa än vB-killen!

V12 LeMans
Hehe, Weismann GT provkörs även i nr 9/05 av tyska Sport Auto .

Måste tillägga att bilen väger endast 1240 kg och har förhållandet 3,4 kg/hk .

Joppe i Motorjournalen gillade roadster-versionens (med M3-maskinen) uppträdan på vägen , GT-versionen borde bli vridstyvare .

Kul bil men mkt pengar(som nästan alltid när det gäller körglada bilar) .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.