|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag vet att mitt batteri är svagt, hänt mig tidigare för ett år sen att tändningen stog på och så slocknade batteriet, fick starthjälp sen gick allt bra. Hände mig detta ikväll igen, gjorde allt för att starta men bilen gick inte igång. samma symtop som förra gången när man försöker starta den. Kan det vara att batteriet måste bytas ut? jag kör ofta korta sträckor så att batteriet aldrig hinner laddas ordentligt. | |
|
Är det så att startmotorn går sakta runt när du försöker starta, och till slut inte går runt alls, är det med största säkerhet batteriet. Det är i allafall det enklaste sättet att börja. BMW CS #5206 |
|
|
Att byta batteriet menar jag naturligtvis då, helst nu till vintern då kapaciten i batteriet blir sämre. BMW CS #5206 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har du inte laddat batteriet ordentligt med laddare efter det var urdraget senast så är det nog läga att byta batteri, se sedan till att ladda det minst 3ggr om året om du bara kör korta sträckor annarts tar du "död" på det nya snabbare än normalt. Ctek är en utmärkt smidigt intilligent laddare finns på Clas O tex. Är det dessutom originalbatteri från -00 så är det ändå dags att byta livlängden är inte mer än 4-5 år. Du bör kunna ta till lite extra med ett 90A/720A om du vill ha lite extra capacitet, det är lite större än vad du har idag 80A/680A men ska få plats. Räkna med minst 1200 kr för ett kvalitetsbatteri Varta eller original Tudor/BMW. ///MVH Hasso Länk |
| exakt samma symtom som när batteriet dog förra året. alla lampor (strålkastare m.m) blinkar i snabb takt och högt "tickande ljud" hörs. Men om det är batteriet som är stendöd, kommer jag aldrig få igång det? Även om jag kopplar ur och laddar upp det? Nån anning vad en ctek laddare kostar? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ctek Zaphir kostar runt 500 spänn på Clas O men räkna med minst 48 timmar innan du har ett fullgott batteri igen om det är så pass OK att det går att få fullt igen. ///MVH Hasso Länk |
| så de tar 48h innan jag ens kan testa om batteriet funkar? men av dom symtomen jag berättar är det batteriet och inget annat? Bilen försöker nt eens starta motorn. Finns det nån GDS över hur man byter batteriet eller är det lättare än så? | |
|
Att bya batteri fixar du själv om du inte har tummen mitt i handen. De symptom du beskriver indikerar absolut på att det BÖR vara batteriet som är slut. För övrigt så har alla batterier 2 års garanti enligt konsumentköpslagen. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Jag har EXAKT samma problem som dig... Trodde först att batteriet var kortslutet, så jag bytte batteri... Mitt original-slutsteg pajjade också i samma veva, så jag kopplade loss skiten. Fungerade skitbra i några veckor, sedan var det nya batteriet också urladdat. Nu är bilen stendöd och behöver startas med startkablar. Det känns nästan som att det är något i bilen som drar ut strömmen, eller att generatorrämmen slirar eller något. Skall beställa tid hos Wölkes för att få det kollat imorn... Sådan jävla ångest! :( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.