AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
986

Växellådsolja, E39, V8+Manuell 5-växlad

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er allihop

Att det låter om växellådan (metalliskt klonk-ljud) när man växlar mellan ettan och tvåan, då man inte har varvat helt ut, är kanske ett känt fenomen för många av BMW ägare, speciellt för de som har bilar med stora motorer i kombination med manuella växellådor. Det är i varje fall vad BMW återförsäljare påstår. Enligt dem är M-bilarna speciellt kända för det. När jag pratade om detta med BMW i Solna, antydde dem att de ibland har bytt den livstidsverkande oljan i de med gul etikett märkta växellådor, mot en motorolja men då först efter tillåtelse från importören. Motoroljan skulle dämpa ljudet något. Någon vidare information om vilken sorts motorolja skulle vara lämplig ville de inte ge mig med motiveringen att ”min bil är en sofistikerad konstruktion och att man inte tillåter ägaren att själv göra sådana ingrepp i bilen, utan jag var välkommen att lämna in bilen för undersökning och åtgärd”. Nu undrar jag om någon av er har laborerat med detta och vad har ni i så fall använd för olja och vilka erfarenheter har ni haft av det.

Ha det gott.
Ha
38
Hallå Eller
328i Coupé 1996
Mobil 1 sägs vara en bra olja för den miljö man har i en växellåda, men beroende på hur synkroniseringen är konstruerad kan man få sämre synkroniseringsprestanda.
Lager och dyligt tar dock ingen skada.
Men klonk vid växling låter som om kopplingen kärvar, känns det som om bilen driver framåt (klonket från bakaxeln)så kan det vara så att kopplingen kärvar på ingående axeln.
Har inte laborerat själv, men har via jobbet fått viss insikt i detta.

Niclas
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ring till Per Larsson Bil & Motorteknik i Huddinge 08- 711 06 87 och prata med Per om ditt problem. Jag hade en M5:a för några år sedan som han hällde i någon "vass" växellådsolja och växellådan blev betydligt mer lättarbetad efter det.

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Kan bekräfta att du inte är ensam om problemet, jag trodde det var vanligt hederligt slitage det var frågan om...
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej på er allihopa och tack för era svar och tips.

Jag har haft kopplingen bytt på auktoriserad BMW verkstad för c:a ett år sedan (8500 SEK!!!), i hopp om att detta skulle försvinna, men det låter oförändrat trots bytet. Jag antar att verkstan gjort ett bra jobb men man kan aldrig vara säker förstås. Att lamellskivan skulle kärva på ingående axeln verkar inte troligt, eftersom den skulle då kärva på alla växlar och inte bara mellan 1:an och 2:an. Dessutom låter det endast då växlingen sker vid otillräckligt motorvarvtal som oftast är fallet i stadstrafik då man sällan kan varva ut ordentligt med tanke på framförvarande bil. Jag tror mest på BMWs förklaring, d.v.s. motorn går ned till sin tomgångsvarvtal (500 r/m på V8:an) nästan momentant vid själva växlingsögonblicket p.g.a. att bilen inte har tillräckligt hög hastighet ännu, och då slår det om i växellådan. En olja med annan viskositetsprofil skulle alltså dämpa flankspelet i detta ögonblick. Jag fortsätter med forskningen och återkommer med eventuella förslag. Jag tänker ställa frågan till grabbarna på M-forumet också.

Ha det gott.
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Jag har hört att en del oljor kan vara dåligt för mässing och bör då inte hällas i vxl.lådor.
Och man skall nog vara observant på viskositeten (vid motoroljor i lådan) tillverkaren har rekomenderat. Har ett exempel på en som hällde mobil olja i en nyrenoverad SAABlåda och slet ut den på ca 1500mil , i det här fallet skylldes det på att den var syntetisk men i själva fallet var inte viskositeten i närheten av vad tillverkaren rekade. Själv körde jag 15000mil med valvolines syntet motorolja utan problem , valde den viskositet som SAAB angav.
"Skvalpigast" är inte alltid bäst!

W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.