AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.168

Lampor instrumentpanel

kr
47
krrjon
525i -93
Hej! Jag är nybliven BMW ägare, det blev en 525i -93. När jag köpte den så var en del lampor på instrumentpanelen samt mittkonsollen "kaputt".

Det är varvräknaren och tempmätaren, samt kupétempvreden + fläktvredet som är svarta. Är dessa lampor svåra att byta? Hur går man tillväga för att på lättast sätt byta detta?

Undrar även om någon vet var man kan få tag på en M-knopp?
Visa användare
ProPro-medlem
125
jonar-anders
E61 525i Touring 2004
Grattis till nya bilen, och välkommen till forumet.

När det gäller varvräknare och tempmätare befarar jag att man måste demontera huvudinstrumentet, och då finns risk att du först måste lossa ratten med airbag, vilket kräver försiktighet.

Huvudinstrumentet går att lossa ur panelen utan att demontera ratten om man tar det försiktigt. Lossa de två små skruvarna ovan i mitten, så kan du lirka ut hela paketet mellan rattens ekrar. Sedan är det enkelt att byta de flesta lampor från baksidan av huvudinstrumentet, men jag tror tyvärr inte det räcker för just varvräknare och tempmätare. Någon annan kan säkert ge klart besked. Nya glödlampor finns på BMW.

Byte av lampan till de stora vreden i klimatanläggningen finns beskrivet i ett mektips (PDF) på bimmer.se:
Länk
Mitt tips är att lossa panelen på vänster sida först. Det som är lite knöligt är att få fast wires från reglage igen. Ibland hjälper det att lossa panelen vid passagerarens knä också. Ny glödlampa finns på macken.

M-knoppar annonseras emellanåt på PowerBörsen.

Lycka till

--- 15" och gula blinkers, för att jag törs ---
kr
47
krrjon
525i -93
Tackar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.