|
|
|
|---|---|
| Det finns ju en uppsjö av olika alternativ för att omvandla hög/lågnivå t.ex: backes,BRL:S , MDS och Biltemas enkla modeller och sedan typ Audiocontrol LC6 , JL cleansweep , Phoenix gold SLD44 och XETEC USC MKII. Är det någon större skillnad ljudmässigt mellan dessa eller är det bara funktioner som skiljer. Förstår ju att dom senare som även fungerar som line drivers kan minska brus i system där man måste maxa stegens gain för att få rätt nivå. Någon här som provat? | |
Robsarve |
Det är ju naturligtvis bättre prestanda i en dyrare maskin. SLD44:an har t.ex signal/brus på 104 dB på högnivåingången, som även kan användas till balanserade system (e46). Man får alltså bätre dynamik. (Vi har precis fått hem vår första, och är det nån som vill vara testpilot så hör av sig till mig så kan vi prata funktioner och rabatt.) Om skillnaden är något man hör när bilen kör på en motorväg är en annan sak. Har man tänkt sig ett dyrare system (15000+) så är det lönt att satsa på en bättre maskin är det en enklare uppgradering så kanske inte, Cleansweep är en annan maskin, det är en eq som motverkar fabrikssatta eq-kuvor i t.ex B¤$E system. tycker Erik |
| Vad ligger SLD44:an på i pris? Jag tycker det låter som om min radio (Proffessional-navi) även den har lite manipulerad frekvenskurva men jag är inte säker på det eller så låter den helt enkelt inte nått vidare. | |
Robsarve |
SLD 44:an kostar 2 papp. Professional har rak frekvensgång. Finns inget skäl till att köpa en line-driver till den, det finns redan 4,5 V lågnivå. Dessutom låter den utmärkt om den är frisk. Jag matade den lågnivån in i ett större system med mycket goda resultat. Bristerna ligger i slutsteget och orginalhögtalarna. DSP har ändrad frekvensgång, men den är ju bara att ta ur. tycker Erik |
|
BM24:an som sitter i min bil har ingen 4,5v lågnivå iallefall inte i kablaget. Vad var det för radio modul du tänker på? Min ser ut som på bilderna i länkarna Skärm::Länk och radio modul i bagage: Länk |
|
Robsarve |
Har du professional så sitter det ett steg i vänster sidoflygel bakom hjulhuset. Det steget matas med front och rear insignal ifrån radiomodulen. Denna signal håller 4,5 V. och det tar ca 20 minuter att löda dit lågnivåkontakter. Här finns kopplingsschemat till slutsteget: Länk tycker Erik |
| Nej det sitter inget original steg i bilen utan högtalarna var kopplade direkt på radio modulen. | |
| Frågan är om man inte kan göra som en firma som heter A/D/S hade en beskrivning på där man lödde lågnivå kontakter direkt på högtalar utgångarnas + kablar och sedan jordade lågnivåkontakterna i radiomodulens chassie.Men det borde ju inte ge bättre ljud änn hög/lågnivå omvandlare som kopplas på samma sätt. | |
|
Robsarve:Jag har för mig att du talade varmt om Alpine Pxa-h700 Länk , är det nån vits att mont en sådan om man inte har en ren signal? Har ju börjat komma ned i pris nu. |
|
| Såg nu att PXA-H700 är en gammal modell och att nya heter PXA-H701 , inte konstigt att den säljs billigt. | |
| Jag vet iofs inte vad som skiljer dom imellan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.