|
|
|
|---|---|
|
Nu vill jag höra massa vettiga och ovettiga teorier om varför mina drivaxlar går sönder hela tiden. Under denna sommar har jag lyckats köra av 8st axlar. I de flesta fall så går axlarna av i det yttre navet, när detta har hänt så brukar dessutom den inre knuten vara trasig. Det har gått sönder med riktiga däck på strippen samt med lågprofilare på gatan. Har haft teorin att bilen varit för låg och sjunkit ihop för mycket i fjädringen bak men till sista racet som var igår så höjde jag bilen ca 5cm med hjälp av högre och hårdare fjädrar. Monterade iofs en agadiffad klump samtidigt så det kanske gjorde saken sämre?! Bilen är en kompressormatad M3 E30, laddar ca 1,5bar. Åker med treskivig tiltonkoppling. Har tyvärr inga effektsiffror men försökte köra på rullande landsväg en gång och kunde då bara köra ett snabbt test på ca 3000rpm och där gav motorn ca 240hk/ 500nm med spikningar beroende på soppapumpsproblem. Jag brukar försöka vara lite snälli starten och starta på lågt varv och slira på kopplingen en bit för att undvika alltför kraftiga smällar i startögonblicket men det verkar inte hjälpa. Kan det vara så att det är felet? Förstår inte hur ni turboåkare som kör 10 sekundersbilar får det att hålla!? Kan det vara så att ni startar på så högt varv att det inte finns så mycket vrid där? Som sagt var så vill jag höra alla teorier. | |
|
Du har väl trimmat för mycket helt enkelt..hehe :P BMW Club Schweden, Medlem Nr: 06086 Länk |
|
| Jag tror helt klart på din teori om för lågt startvarv, det enda du kan göra är väl att prova att starta på högre varv. Annars finns det ju drivaxlar i fjäderstål... | |
|
Vad kör du med för kompressor btw? var köpte du den och vad kostade den? Lite sugen på något liknande själv faktiskt. |
|
|
Aga-Diffat är ju ingen höjdare.. Testat me klump me lamelldiff? Borde skona drivaxlarna rejält... _______ /Chrille |
|
|
Jag har på de 6 första drivaxelhaverierna kört med original lamelldiff. I vinter ska det byggas om med antingen Z3 bakvagn eller med knutar och axlar från M5 eller liknande. Det börjar tryta på drivaxelförrådet samt på evenemang att testa på nu... Annars skulle jag testat att starta från varvstopet. Vill ändå inte ha det som det är nu då man inte vet om man kör sönder när man ska iväg halvkvickt från ett rödljus... Känns som om sviktstålsaxlar skulle kunna hjälpa till viss mån men som sagt var så blir man konfunderad då så många andra får det att hålla. Kompressorn är en Autorotor MX420, dvs skruvkompressor, som är köpt från JM Tech som är de som säljer dessa på den svenska marknaden. |
|
| Du har ju mantorp på lördag. Besiktningen öppnar kl 08:00 på lördagen. kom dit och testa! | |
|
Kändes inte som om det var någon idé att skruva ihop och ta sig till till Mantorp för att köra sönder där... |
|
|
tjena jonas lite offtopic detta... men fan va snygg bilen din är:D visste inte att du hade kompressor i den... va ett tag sen man såg bilen kör du med den på gatan fortf:P? har ju sett den ett par gånger ute på öarna (ekerö,färingsö) där man bor... men men... har även sett den stående i bromma e de din? har ju inte sett närmare på bilen så men ja gissade att de va din... sen självklart har man u sett den utanför mcvaruhuset... hoppas du får ihop det me axlarna... hade ciao Too fast too live too young too die |
|
|
om du nu undrar vem jag är så har vi aldrig träffats jag vet bara vem du e... umgåtts lite med patrick... kenneth har man u träffat me men men hade... Too fast too live too young too die |
|
| Skaffa 325ix bakaxel. Pallar nog 400hkr om den e ok. Ingen aga diff, dom äter axlar T | |
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
hej hej den terorin me att de e en aga diff som fixar me de e skit snack du kör ju bara rakt frm de vil säga ungefär lika mycke hk på båda julen ju ja har en kompis som kör 7or å han svetsade bara strängar i rostfritt me pinne längs me axlarna de kanske e nått å pröva ju |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.