|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej.. var ute på nätet och halka in på detta forum. Är ägare till en 525 touring TDS-93 och undrar om nån vet något om bytet av diesel filtret. Tänkte byta det i veckan, och undrar om den är själv luftande eller ?? Eller bara skruva dit och hålla full gas ?? Tacksam för svar Mvh Anders | |
|
Fyll det nya med diesel innan du skruvar dit det. Sen är det bara att starta. |
|
|
När du köper ett nytt så se till att du får ett med 2 packningar..de flesta tillverkare har slutat att skicka med den inre, och filtret gör ingen nytta utan den och motorn kan dessutom bli svårstartad..köper du filter på BMW så får du inte med båda packningarna fast dom själva efter påtryckning konstaterat att den måste ju finnas..Mann tror jag har den inre med likaså Wix..om inte annat så får du återanvända den som förhoppningsvis sitter på ditt gamla filter...när du monterar så dra det bara lite för hand för bakelitfästet håller inte för så mycket ..i övrigt gör du som jonek skriver.. |
|
|
Tack för era båda svar. Härligt med kunnit folk på området. Svänger förbi Mekonomen tänkte jag och kollar i dag om dom har grejerna hemma. Bilen går klockrent men vandrar på tomgången. höjer jag den till 900 varv så går den jämt.de hela börja för nån vecka sen, så jag börjar med filtret så får vi se Tack för svaren Mvh Anders |
|
| Filter lära nog inte hjälpa vandrar den på tomgång så brukar det vara pumpbyte det handlar om...Mekonomen säljer filter utan att få med båda packningarna om dom inte säljer något annat märke nu | |
| Säg inte så !!!!!!!!!! pump byte... inget jag vill ha just nu. | |
| Jo..vandrande tomgång beror på att så kallade ställverket i pumpen håller på att ge upp..du kommer i förlängningen även att få startproblem | |
|
När/om du byter bränslefiltret så ska det tydligen finnas två olika typer, där det ena är avsett för filtermontage med plastlock och det andra för alu.lock. Jag har dock endast stött på alu.lock på E34... Kolla alltså upp vad du har och få rätt från början! =) |
|
| Det ena är från 95 års modell | |
| Nu snackar ni väl ändå oljefilter när ni säger att det finns med plastlock och med alulock? | |
|
petrus Jo, tänk för att det gör jag. My bad! =) |
|
| :) Vet det bara för att en gång när jag skulle köpa oljefilter o inte hade me bilen så visste dom inte vad de skulle vara för filter... | |
|
Bli inte för stressad ang pumpen. Min vandrade på tomgång vid 17000 mil men genom lite justering av gaspedalens ställskruv ( ja, usch vilket fusk) kommer man bort från problemet. Har nu 25000 mil på mätaren och motorn är i sitt esse. Går faktiskt kännbart bättre för varje dag. (tyder på ett ras i nästa vecka eller....) |
|
|
Avseende startproblematiken när ställverket börjar krångla och merparten av systemet börjar läcka så botas det enklast med en backventil vid matarpumpen. |
|
|
PUHHH... ja de låter ju inte fel. Bytte filtret i dag, och ska justera upp tomgången lite i morgon (ligger på 6-700 v) till runt 800 så får vi se om den slutar vandra. Annars så går den kanon. håller jag gasen lite runt 800v så går den rent. Finns det tomgånsskruv på pumpen ? Back ventil har jag tänkt och sätta dit före vintern. Tack för visat intresse av er alla :o) Mvh Anders |
|
| Tomgången ställs upp i enheter på 50 varv åt gången med hjälp av att koppla på datorn hos någon verkstad som har den tex BMW eller El & Diesel eller Bil & Motorteknik i Huddinge om man bor i Sthlm tar några minuter ..vidare så avhjälper inte en backventil vandrande tomgång eftersom ett slitet ställverk handlar om kontakter..en backventil hjälper om man har problem med att bränslet rinner tillbaka till tanken när bilen står parkerad och detta då därför systemet inte är riktigt tätt på retursida..systemet bygger på att det är tätt någon backventil finns inte från början och du ska montera den så nära tanken det går dvs ovanpå tanken..backventil hjälper definitivt inte om det blir läckage på trycksida dvs då oftast i pumpen när de berömda O-ringarna börjar torka | |
|
Mja, vet inte var gto80 fick för sig att backventilen hade med vandrande tomgång att göra ??? Tror inte att en justering av tomgången på pumpen tar bort vandringsfenomenet, har provat några gånger med resultat att det bara hjälper för stunden. Justering på gaspedalen är lite fusk men verkar funka. Dock är det lite pillrigt då BMW's lösning inte håller någon högre klass. (M6 genomgående med dubbla muttrar) En bra backventil som avhjälper startsvårigheter när systemet börjar läcka kan vara lite lurig att hitta. Jag har denna källa www.misab.se under avdelning filter. Rekomenderar att ni ringer och hittar en annan frakt/betalningsform då ett filter kostar 72:- och frakten 155:- Betalar man med VISA-kort kan han skicka det i en påse för 30:- |
|
|
Janne :Det var du som skrev "Avseende startproblematiken när ställverket börjar krångla och merparten av systemet börjar läcka så botas det enklast med en backventil vid matarpumpen." |
|
|
gto80: Jepp erkänner utan omsvep min skrivning, men den syftar på startsvårigheten på en sliten och läckande pump. Sorry om jag var otydlig. |
|
|
*S* Förstod faktiskt att du menade så..kunde inte låta bli att anmärka.. Ska tillägga vad det gäller backventiler så finns de att införskaffa på alla dieselverkstäder tex Bosch och den ska sitta på returen så långt bak det går |
|
|
Är det inte vettigare att montera det på matarsidan rakt ovan tank ?? Sitter det på returen lär det inte hjälpa vid systemläck mot atmosfär. Utveckla gärna din tanke då du gjorde mig fundersam... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.