AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.638

Avbruten luftningsnippel i bromsok

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Luftningsnippeln i vänstra främre bromsoket gick av när jag skulle byta bromsvätska/lufta bromsarna enligt servicepunkten: byte av vätska vartannat år. Nippeln sitter fullt iskruvad i oket och är avbruten så det läcker inte ut någon vätska, men jag kan inte lufta/byta vätskan i det oket nu...

Jag har provat att knacka ner ett torxstift i befintligt hål i nippeln, men stiftet började vrida sig som en spiral - så det försöket avbröt jag omgående.

Därefter filade jag till ytan så den blev jämn och borrade upp hålet med det grövsta borret jag vågade ta (för att inte gängorna skulle ryka) från en "professionell" skruvutdragarsats från Ridgid (de med borr, pinnar och hylsor i fem storlekar, som dessutom är svindyra - 900kr för en sats). Dock gick det inte ett skit bättre med detta "proffverktyg"...även det stiftet vred sig som en spiral och jag avbröt innan jag fått en mindre rolig situation - en avbruten utdragspinne i den fastrostade avbrutna nippeln.

Jag misstänker att man behöver värma med svets eller liknande, men jag vet inte om man vågar det med tanke på bromsvätskan och alla gummidetaljer i bromsoket.

Är det bara att bita i det sura äpplet och beställa två nya utbytesok?

Någon med något bra knep/tips?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ta loss oket och få det på plats där du kan arbeta i normal arbetställning.
Värm försiktigt runt nippeln, använd sedan det skruvutdragarkit du köpt för att dra ur det som är kvar av nippeln.
Värmekällan kan best av gassvets eller gasolbrännare tex.
Du ska inte värma så det blir genomskinligt! Det behövs inte. Lagom ljumma runt nippeln så du får en reaktion i godset bara.

Några utbytesok behöver du absolut inte köpa.

/Anton
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har själv varit i din sits,då har det löst sig med att borra så pass mycke i nippeln så endast ett skal återstår.Sen går jag ner med en liten mejsel mellan skal o gänga här brukar man få ta till en hammare.

Mvh/Micke

Si
765
Simon01
120dM -08
Gjorde precis samma sak i helgen. Jag borrade så djupt jag vågade för att inte förstöra sätet, sen blir det till att fila det sista godset ut till toppen av gängan, hann tyvärr inte färdigt idag. Det är ju värt ett fösök för oken är ju inte gratis, som tur är så var det inte på BMW:n.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tack för tipsen, jag får väl försöka gå på oket med gasolpennan (liten brännare) och göra ett nytt försök...

Är det någon fördel att spraya på kylspray på nippeln efter man värmt oket runt skruvhålet, eller gör man något dumt då?

Mvh

Det kan hjälpa men det blir lurigt att få kyla på rätt ställe.
Mitt tips är att bara nyttja värme. Det ger förhoppningsvis så mycket strukturändringar i det sjuka (rosten) att det släpper med lite milt våld.

Att du vred torxbitsen betyder att du har tur, eller innehar nån konstig form av bits som jag ej kommit i kontakt med.. ;-)
Mina bits går bara av när jag provocerar dom..

/Anton
Hälge
Johan B: Det kan vara så illa att nippeln ej går att få bort, borra då ur den gamla samt gå upp en storlek på nippel och fixa nya gängor i hålet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anton - kalla mig Uri Geller, jag lyckades ju vrida både torxet och stiftet...! ;o))

Får testa med värme och eventuellt den nya kylsprayen/oljan från CRC som "chockkyler" ner till -40grader när man sprayar ut oljan - sprayburk är införskaffad hos Classe i sjön.

Återkommer med rapport när jag orkat ta tag i problemet.

Mvh

när sådana saker händer mig så brukar jag numera aldrig försöka få ut nippeln för jag vet hur mycket jobb det kan vara, tyvärr...jag tar loss oket och lämnar in det till bromsservicefirman vi har här i stan, han tar 100 kr för att borra ut den gamla nippeln, gänga upp hålet och sätta i en ny nippel...klart prisvärt tycker jag, och det besparar mig en massa arbete! iofs kanske det är andra priser uppe hos dig, har du kollat?

sen så vill jag föreslå att man alltid byter luftnipplar när man byter bromsvätska! jag byter vätska en gång om året (är kanske väldigt onödigt, men det känns bättre) och byter då alltid nipplarna, oavsett skicket på dom gamla...kostar ca 50-60 kr och sparar mycket besvär, samt att när man byter däck både till vinter och sommar så kan man lossa nipplarna bara precis så dom lossar och sen dra åt dom igen, så förhindrar man att dom sätter sig alltför jävligt! tror det var Per L här på forumet som skrev detta tips i ngn tråd, och det har funkat väldigt bra för mig!

MVH
Johan K
E3
1.828
E36
USA bilar
Att byta luftnipplar en gång per år.. låter som grym overkill, om man nu vill vara seriös, så räcker det ju att lossa på nippeln. och kanske smeta på en aning bromsvätska eller bromsfett istället
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lovade återkomma även om jag ur "gör-det själv-perspektiv" kanske får skämmas lite i detta fallet:

Jag tröttnade/orkade inte klydda med problemet, utan lämnade sonika in bilen för byte till utbytesok och nya bromsslangar samt bromsbelägg när de ändå var där och skruvade... (beläggen var knappt halvslitna)

Så nu är det nya ok fram på bilen, vilket kanske inte är så dumt med tanke på att ena luftnipeln var av och gick inte ens att få ut med hjälp av Ridgid-utdragarstift och i övrigt var både ok och kolvar ganska rostiga och kolven i andra oket (inte där nippeln var av) hade kärvat med anliggande broms som följd nu i vintras vid ett tillfälle.

Visst kanske man kunnat renovera upp dem men då hade jag fått lägga rätt mycket tid och energi på dem och ändå inte vara säker på att det blev bra.

Mvh

Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Tycker att du gjorde rätt Johan, bromsar skall man inte fuska med!

Men det har jag gjort en gång..
Känner absolut igen ovanstående. Men i mitt fall ville inte ägaren till bilen i fråga lägga ut pengar på nya ok. Så, vad gör man? Efter att ha försökt borra ur den gamla, sen borrat upp en storlek, för att upptäcka att det är väldigt svårt att få det att täta i botten(konisk tätning). Då kom den geniala, men något vågade idén att montera dit elementnipplar(ja sådana som sitter på elementen i ett hus). Då ersätter man ju både gänga, nippel och konisk tätning. Dessa är dock inte gjorda för trycket och det var ren tur att det funka. Gick faktiskt igenom SBP! MEN gör inte detta, det är farligt..
Ett knep för att få ur den gamla nippeln är att slipa ned nippeln så att den är ren, tag fram en mutter som håller likvärdigt innermått som nippelns yttermått, koppla in svetsen, funkar med både MMA och MIG. Placera muttern på nippeln och svetsa i hålet ända tills muttern är fylld, var noga med att börja svetsa rakt på den avdragna nippeln för att sedan smälta ihiop med muttern, låt svalna lite och lossa sedan med fast nyckel, skulle svetsningen brista är det bara att börja om men lyckas du så lär nippeln ge sig. Lycka till
Pe
341
Peter_1982
328i Coupé -95
318i -89 (M42 140hk)
Håller helt med föregående talare. Och ge inte upp det första ni gör. Köpte mig en liten Peugeot 205 med avdragna nipplar RUNT OM! Där var det svetsen och mellan 10 och 20 muttrar per nippel innan de ville lossna. Knepigt att komma åt bra med svetsen så man faktiskt träffar nippeln o inte bara insidan av muttern. Men ge inte upp. Träffar man nippeln så brukar värmen från svetsen hjälpa till att lossa den också...
sk
36
skold
318 touring -96
hej min vän här kommer din lösning du behöver inte alls värma eller kyla.. gör bara så här att du köper något som heter gris pick mycket bra verktyg funkar alltid för mig jag lagar bilar för jämnan det är ett gott råd det är ett gängverktyg som är motsatsen till vanliga gänger.

lycka till!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skold, grispittarna (eller vad man nu vill kalla dem) är rena amatörverktygen i förhållande till de urdragarsatser jag redan provat (en Ridgid-sats kostar ca 1000kr) utan framgång. Har det rostat fast så in i bängen som i mitt fall är det nog tyvärr bara urborrning och omgängning som gäller...men jag orkade som sagt inte att böka med det (även om jag har tillgång till en fullutrustad verkstad) så jag lämnade in jobbet för byte av oken. Oken var för övrigt rätt rostiga efter saltslaskvintrarna och ena sidan hade redan kärvat i kolven.

Mvh

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Förutom det tips som här ovan hävisades till mig (lossa nippeln litet och dra åt ngn gång då och då för att undvika att den rostar fast) så har jag ett par tips till som med fördel kan kombineras med varandra:

- skruva bort nippeln helt (tex när man byter bromsvätska), gör rent gängorna ordentligt med stålborste el.dyl och pensla på kopparpasta (alt aluminiumpasta) på gängorna. Man skall nog bara vara försiktig så att man inte får kopparpasta nära tätningskonan för att undvika att få in pastan i bromsvätskan

- när man luftat och dragit åt nippeln sista gången penslar man på "dinitrol" längst ner på nippeln (för all del på hela nippeln skadar inte heller) där den går in i oket så fördröjer man ytterligare att den rostar fast

- skulle man ändå råka på en nippel som sitter fast hårt så undvik att dra av den. Det behövs rätt litet värme för att den skall lossna och då är det en klar fördel om den är hel när man lossar den. Normalt är det inga problem att värma på oket om man är försiktig då nippeln sitter rätt långt från gummidetaljerna. Dessutom är den konstruerad för att fungera även när man bromsar så hårt att bromsskivan blir röd av värme. Och bromsskivan sitter ju per definition rätt nära oket och gummidetaljerna!

- en fattigmansvariant som jag använt några gånger är att borra ur nippeln med en lämplig borr samt gängat upp hålet med en M8-gängtapp (eller passande till den aktuella situationen). Och sedan skruvas en vanlig M8-skruv med gängtape i hålet. Fungerar faktisk bra och det går dessutom enkelt att lufta oket också!

Med metoderna i denna tråd kan man använda samma luftningsnippel mycket länge. Det längsta jag lyckats dra ut på bytet är runt 30-35 år och 60-70.000 mil!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.