|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! När jag köpte min 750 var vi överens om att casterstagsbussningarna var litet risiga och borde bytas ... och sådana fick jag även med nya i skuffen. Men men ... milen har rullat och nu slamrar det för dj ... Funderar nu på att på BMWCS-träffen i okt i Solna att istället köpa helt nya stag med bra rabatt i s t f att hålla på och pressa ut och in med dessa eländiga bussningar. Frågan är nu om man på E32 med en kofot kan pressa upp och loss casterstagsfästet i "nedre fjäderbenstriangeln" genom att ta spjärn mot nedre länkarmen ???? ... eller blir det för stora påkänningar på den kulleden?? ... eller måste man lossa triangeln samt nedre bärarmen för att kunna få loss den och kunna ge casterstagsbulten en riktig hurring med handsläggan?? MVH /// Paap R |
|
Jadu Paap,själv anser jag att det bästa sättet att ta bulten är o lossa triangeln så att det blir lite svängrum.På mitt första byte provade jag div metoder,nu är det bara en stor tvåarmad avdragare som gäller i mitt fall en bauta kokku.Vete tusan varför dessa bultar sitter så in,,,,, e men det blir en bra smäll när dom släpper.Om du bott närmare så har du fått låna både verktyg för bussning o avdragare. Mvh/Micke |
|
Paap Reeder |
... det får således nog bli triangeln ändå ..... suck suck. MVH /// Paap R |
|
Hur beter sig bilen när casterstaget är slitet? Vad fick dig att byta? /jocke |
|
|
supernallen: Det lättaste sättet att diagnostisera casterstagen är att rulla framåt långsamt och "dutta" på bromsen. Är lagringarna dåliga klonkar det till varje gång du "duttar", man kan även se att hjulet rör sig onormalt mycket i bilens längdriktning vid samma övning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Fiint.. då är det i alla fall en del jag inte behöver byta.... ÄN... =) /jocke |
|
| paap om du inte redan har köpt delarna kolla på ebay, mkt billigare än i sverige | |
Paap Reeder |
.. jesperado ... testade i morse med duttningar och den småklonkar ... Bra tips! MVH /// Paap R |
|
Shit... nu fick jag för mig att jag va tvungen o testa nåns bil som def har fräscha stag.... Läste nånstans att ett slitet också kunde ge upphov till vibrationer? Stämmer det? För i så fall kanske jag har prooblääm... /jocke |
|
|
e ju skillnad på klonk o klonk... varifrån ska klonket komma... inifrån bilen eller där staget sitter? mvh j |
|
|
Vibrationer hade jag under lätt inbromsning på min fd. E32. Bromsade man hårdare så försvann "vibbarna" Casterstagen samt "p-ändarna" byttes på B&M i Huddinge sen var problemet borta. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Mitt problem e snarare att jag känner en vibration i sätet... har även i ratten men den beror mer på att jag bytt grejjer i framvagnen o inte haft den på hjulinställning än... förhoppningsvis... E inte sugen på att köpa både nya fälgar o däck för att bli av me alla problem me obalans... läste en o annan tråd om ämnet... o man förstår ju hur mycket man måste göra för att bli kvitt precis alla oroligheter i bilen.... skulle vilja köra en perfekt e32 så jag kommer tillbaka till känslan av hur den är när den är bra... /mvh j |
|
|
Hej på Er, Har ej kikat under min E32:a ännu, men är det är nog troligen inte samma dimmenson på casterstagsbussing som till E34:an. Jag konstruerade och lät tillverka ( 400:-) ett litet enkelt verktyg iform av 3 hylsor och gängstång till den, E34:an. Jag kunde då på plats på ca: 30 minuter byta casterstags bussning utan att släppa kulleden då dessa ej brukar vara roliga att få bort på ett sådant viss att man inte skadar damask etc. Verktyget tillåter både i- och urpressning av bussning med stag på plats i bil. Är det samma så har jag verktyg till förfogande. Är det anna dimmension får vi väl skala upp det..?! Åkte på hela trycktsaget till slut ändå och fick skifta bussning igen!? Väl använt verktyg......... Svårt att känna glappet i kulleden, särskiljt då bilen står på backen. Matta casterstag ger sig till känna vid inbromsning från motorvägsfart - slår i ratten, som vid obalans. Kulleden/spindelleden enklast att känna med kofot vid avlastad framvagn, men ändå svår . Stark kulled. Övrigt tips i framvagn: Lätta klonkar vid lägre fart på lätt ojämn väg kan ofta vara tryckstagen, det som förbinder fjäderben och krängningshämmare. Avlasta framvagn, ta en kofot och tryck/ryck nedåt i bärarmar och ni märker glappet. Lätt att byta. /jc |
|
|
I åvan "övrigt" sist omnämnd tryckstag skall vara stabiliseringsstag. Ursäkta mig.... /jc |
|
Paap Reeder |
... jaahaa... Då fick man äntligen ändan och verktygen ur lådan och tog loss det ena casterstaget. Såg då att gummiskyddet runt kulleden var skadade på båda sidor .. = > således nya stag erfordras .... får således skramla omkring tills BMWCS har möte på Solna nu i oktober ... så man får litet hyfsad procent ... Kulleden i sig verkade helt OK och även om damasken är riktad nedåt så kommer det på sikt ändå in water ... o s v så det är lika bra att satsa på nya stag direkt. Var ganska lätt att få loss kulleden. Värre var det med min press .... ty jag "kände" litet på bussningen. Jag hade bara tillgång till 1,5 mm stigning vilket gjorde att den inte rörde sig en 100-dels mm. Tror att man måste ha tätgängad 19.9 bult. Harley ... på dina bilder .. Tackar så mycket förresten ...körde du med tätgängad eller var det 1,5 mm??? Ngn som till äventyrs har några stag liggandes under sängen?? MVH /// Paap R |
|
Jepp, Det var standarstigning, dvs, 1.5 mm . Man får dra rätt hårt och som du nämner ha bra kvalite på stålet. Håller med dig , mindre stigning, 1/3 del så har man nog lagom med kraft för att smidigt fixa jobbet. De sittande bussningarna har ju hunnit lägga på sig lite skit och rost också och har då vuxit på diametern och detta måste ju igenom, så även fast man borstade ordentligt rent ,grundarde med typ 5-56 och sedan fett så är det rätt så tungt att dra igenom dem. Får ta bra spjärn..... Ett trix är att lägga ett tvärsnitt eller två i den gamla bussningen med bågfilen. Man tillåter då den ärrade änden av bussníngen att flexa undan lite när man drar igenom den genom staget. Mvh /jc /jc |
|
Paap Reeder |
.... now the fuck´n jobb is done! Det var på tiden s a s. HÖ kulled på casterstaget satt lös och svajade som en rått****! Båda gummiskydden var trasiga. Själva bussningarna kunde man med lätthet rucka på i skruvstädet. Vid provkörningen efteråt var man tvungen att avläsa hastmätaren för att överhuvudtaget kunna fastställa om bilen rullade eller ej ... så tyst gick det! Trumsolona vid högre hastigheter är över. Ville inte va´ sämre än Harley så jag drog i bussningarna med 1,5 mm stigning ... puh! (Jag köpte nya stag men hade bussningarna lösa sedan tidigare ... följde med när jag köpte bilen men men .. först nu blevo de bytta!) Vill i mina meksammanhang (nu snart dryga 3 år med M70:ian ... + ett antal år tidigare med min M30...) i särskilt positiva ordalag omnämna BORGS BIL i Vällingby. Tycker det är en klockrent bra firma. Hjälpsamma och kunniga! Prylarna kommer snabbt så man knappt hinner dit med cykeln i tid när Bimmrarna ibland måste bida sin tid på pallbockarna ....medans jag kliar dom på magen! Harley: hur gjorde du med avlastningen av bussningarna när du skulle dra fast dom? ... eller drog du fast "caster"bulten med hjulen hängande?? MVH /// Paap R |
|
Kanon att det gick till sist, nu behöver du inte gå till gymmet på en vecka Paap :-). Visst är det underbart när BMW:na blir så tysta och stadiga som när de var nya. Så skall det vara......... Jag har för mig att jag pallade upp med brädor under hjulen och sänkte ner bilen. Då gick det att kravla under och thighta det sista varven på bultarna. Och detta för att, som du mycket riktigt vill påminna om Paap, att få rätt neutralläge på casterbussningarna när bilen står på backen. Hämtade hydraulledning/slang idag på Novation,uppsala - 1700:-(BMWCS rabat) - sitter på plats nu, får lastventil i morgon, sedan blir det å ta itur med rykande M70:a..... Funderar Ni på Oktoberfester i Solna? Mvh JC |
|
Paap Reeder |
... körde litet motorväg idag. Den är lika fast i ratten som en dalkulla är i hullet ... nyss hemkommen från fäbodvallen. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.