AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.228

effekt&Prestanda till M535

Tjenare! är sugen med på en M535:a ! någon/några som har en sådan bil som kan berätta för mig lite om den . typ effekt o prestanda o sådana saker! Mvh /Lilja
204 hk (218 hk för tyskimporter) 0-100 på ca 7,5 Sek och
toppfart på lite under 230 km/h. Snittförbrukning runt litern men kan
dra lite till vid "inspirerande" körning.

Jag tycker det är en extremt kul och varvvillig modell i det prispannet
som de ligger i. En del bekanta som tycker den ser riktigt gammal och
ful?! ut men jag tycker bara det är kul att ha en bil som man kanske inte ser så många av längre.

Finns många här som kan mycket mer om modellen än vad jag kan.
Tex J.Dredd, C. Svensson och Paap Reeder. Fråga dom om du vill veta mer detaljerat om M535. Lycka till!

sw
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

En mycket bra sida om du vill ha lite info om T ex M535 e28.

Länk

///Robban
Jag har haft två M535:or, en helt original och en väldigt mycket inte original (turbo, Bilstein Sprint med mera) och det är fantastiskt roliga bilar. Att sätta sig i en fräsch M535 är som att ta på sig en handske. Det är en märklig känsla som jag aldrig har känt i någon annan bil.

Original är de inte jättesnabba rakt fram, men de är välbalanserade och byggda för att vara snabba när det svänger. De är enkla att skruva i och delar finns det hur mycket som helst. Tyvärr är det många ägare som bara har tankat och börnat, så äckliga exemplar finns det gott om.

Rent prestandamässigt kan jag säga att jag med min original M535:a körde jämnt med en Boxter S någon mil på en kurvig landsväg (det säger i och för sig absolut ingenting, men vi kan ju låtsas).

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Tack så mycket ;D
Javisst. Men tänk på att bilarna är 20 år gamla och garanterat välanvända. Man glömmer ack så lätt rosten i golvet vid pedalerna, den trasiga värmekranen, att diffbromsen knappt har kvar någon spärrverkan, de slitna silentblocken, den dåliga vattenpumpen och blåröken när man släpper på gasen.

(:

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
J.Lindgren

Det finns ju undantag från den typen av bilar du beskriver också.....
Som denna: Länk
Det var väl Micke B10 som hade den förrut, om jag itne minns helt fel?
Rött är bilporr: Länk
Dyr, men fin (inte fabriksskick, dock...): Länk
Camata:
Den bilen på bilden ägde jag förr,, men vad jag kan läsa på anonnsen så är det inte rätt bil.
Jag monterade M5 insug mm på den bilen,, Och rätt bil har el-glastaklucka,, och killen som köpte den ska absolut inte sälja!
Inte heller rätt namn i anonnsen so mäger den bilen på bild... så bilden är stulen utan vetskap med största sannolikhet.

Mvh..
Micke Skiöld
Länk
Länk
jovisst e bilarna rätt gammla! så man får ju försöka hitta en som e lite finare skick än andra kanske!? . men dom e så granna ;D tack för svaren!
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Har sett den röda i action.. Den är fin.

M V H Johan

Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Tjejen har en 87-a som det syns att åren börjar komma, tex ratten är lite sned och ena framskärmen hänger m.m men det hindrade inte mig att hänga på en saab 9-3 aero(gamla) till 100-140 sen kommer luft motståndet....det blir vinterbil för mig i år :) och ett par 17" fälgar på sommaren blir den tuff ochså. köp en du blir nöjd och bara motorn är värd det!!

Mpower
är m535:orna mycket trimvändliga o så? :)
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

De är väl inte mer trimvänliga än andra, men en enkel sak som man kan göra är att plocka bort pulsairen i avgasgrenröret. Kan ge några ystra hästar till. Nästna steg är att försöka hitta en tysk elektronikbox. Detta i kombination med grenröret ska ge 218 hk. Nästa steg är ju att byta kam, porta toppen osv. Men om man tänker på chassi och växellåda så är ju M535 trimvänlig, sitter ju bilsteindämpare och getraglåda på original.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "

Länk

C.Svensson:

Joo jag har sett en del M535or på blocket osv , som har då annan kam, portat top osv! hur e det med katten på dessa bilar? kan man regga dom utan katt?

Mvh Lilja

M = Pure Dynamit
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Då bilarna är äldre än 88 års modell så sitter det inte någon katalysator på dem. Bra va!! Möjligtvis sitter det kanske kat på de importerade, men jag tror det inte. Men skulle det göra det så tror jag att du kan ta bort den och kasta den långt långt långt iväg...:)

Länk

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
M30 535 maskinen är trimvänligare än många andra BMW maskiner, beroende på att man tar ut en relativt låg litereffekt dvs låg trimmningsgrad
från fabrik. Jag känner till en kille som har en sådan, M535-86 i superskick, han har portad topp, trimkammar, specialprogrammerat chip med mappning, sportfilter+rejält 3"system med extraktorrör, borttagen avgasrening mm, den lämnade 251hk vid bänkning och då var inte allt trim på plats. Jag vet att man lätt kan hämta hem mer än 30hk genom traditionell vedbotrimmning på den. Finns dem som plockat ut runt 300 hk, ungefär som en M5 3.6 men då krävs det dyrare åtgärder, men fortfarande inget turbofusk. Idag har han tröttnat på effekten och har förmodligen redan hunnit fått ner sin M5 3.6l motor med trim.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Har hört lite olika angående 3" avgassystem. Många säger ett de går bättre med dubbelt som original, men kanske lite grövre om spisen är trimmad.

Länk

C.Svensson :

Jaa de va ju jätte bra ;D .

M = Pure Dynamit
FRIFART :

Okej :) tack för svaret

M = Pure Dynamit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.