|
|
|
|---|---|
|
Hej! Motorn har läckt vatten under hela sommaren, men nu har det börjat läcka riktigt ordentligt, luftade systemet i fredags, och kunde köra runt ett bra tag, men när man öppnar huven så kommer det ut vatten nånstans på passagerar sidan. Startade upp den precis, körde upp den till parkeringen, hade igång den kanske 3 minuter, stängde av och skulle fylla på med vatten, när jag fyllt expansionskärlet så forsar det vatten , längst fram på motorn, en bit ner på passagerarsidan, ser inte varifrån det rinner, måste väl ta en spegel eller nåt. Undrar bara om nån varit med om detta, eller vet varifrån det kan komma. Leif | |
| Tog en spegel och tittade, och det verkar som det kommer vatten i springan mellan blocket och huset där vattenslanarna kommer in.. | |
|
standardfel på m42an är att en packning ger sig och vattnet rinner ut ur motorn..toppen måste lyftas för att kunna åtgärda detta, dock borde det vara åtgärdat på samtliga då bilarna börjar bli gamla och detta brukar inträffa när dom inte gått så långt, runt 12000 mil har jag för mig... MVH Johan K |
|
|
Men detta kräver byte av topplockspackning, sotningssats, plana toppen etc? Leif |
|
|
Om du måste lyfta toppen krävs "sotningssats". Men du kanske inte behöver plana toppen. Du bör kolla att den är rak. Berorende på hur långt motorn har gått så kan det vara ide att se över toppen. (göra rent slipa in ventiler) kolla hur kammarna ser ut osv. Behöver man lyfta toppen för att byta vattenpumpen? E |
|
|
Du behöver inte plana sålänge toppen är rak o fin. Passa även på att byta ventiltätningarna. Nya ingår i en sotningssats. "Behöver man lyfta toppen för att byta vattenpumpen?" - Nix. --- /Micke |
|
|
Så det går att "okulärbesiktiga" toppen, räcker det att man tittar på den eller kan vridningarna vara så små att dom inte syns för ögat? Ingår topplockspackning och ventilkåpspackning i en sotningssats? Leif |
|
|
Det behöver inte synas på toppen om den är sned.. Att indikera den med indikatorklocka är inte dumt. Jag lyfte toppen på min E36 (m42 motor) allt såg bra ut och jag lyfte tillbaks den utan planing. Motorn går som önskat efter ingreppet. Det jag hade problem med var att den släppte vatten. Precis som din. Felet är denna packning Länk Nr 10 på den sprängskissen. Packningen var som helt urblåst och torr... I sotsatsen ingår alla packningar, inkl ventilkåpspackning samt topplockspackning. Kostar cirka 1600 kronor om jag inte minns fel, vilket jag kan göra. I närheten är det dock. Det du måste köpa till är topplocksskruvar, kostar dryga 200 kronor för en sats. Arbetet är egentligen inget märkvärdigt. (Märk här att det beror på hur mycket mekvana du har) Har du någorlunda metodiskt och logiskt tänkande så går det bra. Du bör ha skruvat med bilmotorer tidigare. I en E30 har du väldigt mycket mer plats att komma åt än på en E36 så där ligger du på plus. :-) Märk allt och fotografera mer än nödvändigt. Det hjälper vid eventuella frågetecken vid montaget. Byt alla delar som ser slitna ut och inte kräver att du river ner hela motorn för att komma åt. Då slipper du det sen. Jag hade en hel del bilder från min renovering, tyvärr hittar jag inga av dessa just nu.. :-( Du är välkommen att ställa mer frågor, här eller via mail, om det kör ihop sig. /Anton |
|
|
Tack Anton, kul att det finns dom som gjort detta innan mig:) Motorn har gått 20000mil så det är väl en bit.. Grejen är att det läckte precis i skarven där huset märkt med 1, block och topp möts, så troligtvis är det gummipackningen. Ev så varmkörde jag motorn för länge i min iver att hitta lackaget så det började bubbla och det kom ut vatten på insugsidan med, vid samma ställe, så troligtvis blir det att plana toppen och byta allt... Leif |
|
|
Ska ta av toppen under helgen, undrar bara om jag förstått allt rätt, sätter motorn i övre dödpunkt, ska man markera viken tand kedjan står på, och hur får man bort kedjan, räcker det om man släpper kedjespännaren, kan man "lyfta" av kedjan från tänderna då? Är inte säker om jag ska byta bultar, tycker ni det är värt? Måste komma ihåg och ta bilder och markera skruvarna så man sätter ihop allt rätt sen igen. Leif |
|
|
du _måste_ inte markera exakt vilken tand det sitter på. det viktiga är att att alla punkter är nollade mot varandra. och att "bluppen" på avgaskamsdrevet står rätt (för att kamaxelgivaren ska känna). det räcker inte att endast ta av spännaren. jag tog av själva kamdreven efter att ha markerat deras intställning gentemot kamaxeln. luddigt? BMW 318is -90, |
|
|
Kamdreven måste tas bort. Det är inget stort jobb i samanhanget. Märk upp som gti_charlie påpekar. Ta kort och säkerställ att du får tillbaka grejerna på samma sätt. Kamdreven är ställbara så notera hur dom står i sin egen justering också. Topplocksbultarna ska bytas vid demontering/montering! Du komer inte ifrån det. Kostnaden är försumbar i samanhanget. Se till att ha alla gejer du kan tänkas behöva byta innan du börjar riva. Det är inget kul att stå där och inse att bilen tar plats i onödan bara för att du saknar nån enkel liten del.. /Anton |
|
|
Råkar nån ha en bild på i vilken ordning toppbultarna ska dras fast i? Har läst att man drar dom först 30Nm sen 2 ggr 90 grader, men ordningen har jag ingen aning om. Leif |
|
|
ingen bild, men de ska dras inifrån och ut. (tror mig minnas att det var 20nm först, men jag kan ha fel. 9 - 3 - 1 - 6 - 8 7 - 5 - 2 - 4 - 10 typ såhär om du står till väntster om bilen. BMW 318is -90, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.