AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.533

Checklista delar & verktyg Inspection II

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nu är det dags för Inspection II och jag tänkte göra delar av den själv. Jag skulle vilja sammanställa en lista över vad jag behöver så man inte står där i en hyrd hall och saker fattas.
Den har gått 20000 mil så jag vill byta olja i automatlådan (5HP-18 = A5S310Z) när jag ändå håller på.
Jag är inte intresserad av overkill-grejer eftersom jag aldrig kör särskilt hårt.

Alltså - "råvaror" och verktyg:

1. Motorolja - Det blir originalfilter. Men vilken olja? Och var köper jag den till bäst pris (bor utanför Lund)? Jag följer serviceindikatorn (byter inte flera gånger/år som många gör)

2. Växellådsolja + var får jag tag på oljespruta?

3. Olja i bakaxeln

4. Tändstift

5. Bränslefilter - Jag har filtret men vilka verktyg behövs?

Bromsvätskan är ny.
Kylvätskan är OK.

Jag har väl glömt en del, så fyll gärna på!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Håll till godo: Länk
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tack, men det besvarade inte mina frågor. Jag har listor på VAD som ska göras men inte med vilka oljor, stift, verktyg osv.

Kan tilläggas att bilen ska gå i djupaste Norrland några veckor i vinter så oljorna måste klara runt -30°C.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Automaten>>Länk

mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Moderna automatlådor är ofta känsliga för exakt rätt olja, så den bör du köpa hos BMW.

En smidig pump för växellådsolja och bakaxelolja (du bör ha två separata pumpar för att inte "förorena oljorna med varandra") gör du lätt av en gummiblåsa för utombordsmotortankar och lite pvc-slang. Blåsorna kostar bara 40-50kr hos Biltema och där kan du även köpa lämplig slang.

Pluggarna i bakaxeln är insex 14mm. Kan rekommendera biltemas växellåds- bakaxelpluggskit Länk det kostar inte så mycket mer än en lös insexhylsa av bra kvalitet och då har du verktyg för att lossa pluggar i tråg till nästan alla bilar...
När du byter olja i bakaxeln, börja alltid med att lossa påfyllningspluggen så du vet att den inte har rostat fast och du står där med urtappad bakaxel som du inte kan fylla igen...

Tändstiften kan du köpa i välsorterad biltillbehörsaffär, men de är normalt inte billigare än hos BMW. Stiften du bör använda (de som BMW rekommenderar) är NGK BKR6EK eller longlifestiften BKR6EQUP.

Motoroljan behöver inte vara longlifeklassad på en 97:a, så det går bra med en syntetisk olja med följande klassningar: API SJ, SL eller SM och ACEA A3. Det är bra om den är BMW-special oil klassad, men det skulle jag personligen inte bry mig så mycket om på en 97:a som gått 20000 mil.
Håll utkik efter lokala erbjudanden på mackar, biltillbehörsfirmor och verkstäder - det är nästan alltid någon som rear olja av god kvalitet.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Den länken kanske fungerar bättre...?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Tack Johan, Precis vad jag sökte!!!

Vilken ytterdiameter bör slangen till pumpen ha?

Hur är kvalitén på Biltemas pluggsats? Jag har läst skräckhistorier om hur hårt bakaxelpluggen kan sitta. Och jag har knäckt en del Biltema-verktyg genom åren...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.