|
|
|
|---|---|
|
Jag har fått något rassel nertill i framkant på min v8'a, lät precis som AC kompressorns lager höll på o ge sig ( den har 'brunnit' enligt förra ägaren ) så jag skar av remmen till den. O hälften av allt rassel försvann. Nu verkar det bara vara rassel i underkant av motorn, på passagerarsidan. Sökte man lite här i forumet verkar det vara antingen dom berömda bultarna till oljepumpen eller kamkedjespännaren. Tänkte byta olja om en vecka, efter lön ;), så då får man väl skruva ner tråget o kolla antar jag. Vad mer kan man kolla som brukar vara strul på v8'orna? Maskinen har 21000 mil på mätaren o då brukar det väl vara oljepumps tricket. Even alcohol can bend the room... | |
|
Personligen skulle inte jag köra en meter innan tråget togs ner. Mvh/Micke |
|
|
Har inget val :( Bor offside som 17 o måste komma till jobbet. Kan åka MC iofs ;) Even alcohol can bend the room... |
|
|
Åk taxi om du behöver. Får du upp en skruv i kedjan så kostar det betydligt mer att fixa. Gissar nämligen också på bultar i oljetråget... DANNE Min bil: Länk |
|
|
det låter höst troligt att det hänt nåt med bultar i oljetråget, och då bör du ställa bilen så länge tills du vet säkert, för det blir dyrt annars... //norda |
|
|
Jo, det lutar nog åt det just nu. Får låna mamsens Skoda (Usch) Fast o andra sidan är det fortfarande bågeväder ;) Even alcohol can bend the room... |
|
|
kolla upp det säkert innan du åker med bilen igen för det blir väldigt DYRT annars.. //norda |
|
Juhas 530i |
Tippar på generatorn som börjar att bli sliten, det var i alla fall orsaken till rasslet i min bil. Inte alla V8or har lösa oljepumpsbultar, mina satt som de skall och ingen hade varit där å åtgärdat vid 26 000 mil. |
|
Generatorn sitter väl på andra sidan ? Vad jag lyckats avgöra så är det på passagerarsidan i främre nederkant... Even alcohol can bend the room... |
|
|
Jag har nyss skaffat en 540 -95 6vxl 15250 mil och jag tog ner tråget i lördags och vad hittade jag där 3 ST BULTAR!!! 1 st oljepumpsbult ,den som sitter i kedjespännar bulten och 2st m8 som håller ihop oljepumpen. Använde Loctite 3-4 m8 det är 10st sammnlagt och drog åt samtliga samt Loctite alla oljepumpsbultar 1st bult och 2st muttrar.Justerade kedjan på oljepumpen så den flexa 5mm den var riktigt slak Bytte olja och oljefilter Så jag rekomenderar att öppna och kolla så fort som möjligt Har även bytt insugsmembranet,ventilkåpspackningarna nya tändstift SÅ nu är jag lugn:-) Urban Tillbaks till BMW:-) |
|
|
URJO- Grattis till bil köpet. De är verkligen inte vanliga... speciellt med det miltalet. Får man fråga var du köpte den? DANNE Min bil: Länk |
|
| 6växlad 540! drömbilen efter m5an | |
|
Tack Dandelue! Det var en kille i Sundsvall som jag bytte bort min 855T5R med. Bilen imp -99 av en kille i Härnösand,andra ägaren i Sverige var från Gimo i Uppland ägde den från -00-April 05 ny chassiesats Weitec ,nybytt koppling april -05 ,18tums lmfälgar ,Petrol-Mica metallic Bilen hade gått 9000 vid importen Den går ba gott Vrid:-) När jag får tid skall jag lägga in nån bild på galleriet Tillbaks till BMW:-) |
|
|
Gluffis: Kolla bultarna, har man otur får man göra som jag. Jag har bytt motor i min,,,men lite tur i oturen. Bytte till 4 liters åttan istället för tre :-) Länk |
|
|
Nu har jag skruvat isär och tittat. Oljepumpen satt fint, spelet på kamkedjan va som det skulle tyckte jag. Men jag fick plocka ur en massa beläggningar som släppt och hamnat i oljepumpspickupen. Men givetvis drog jag av den sista M6 bulten när jag monterade tillbaks tråget. Så nu är jag i valet o kvalet om jag ska skruva ner allting och borra ur, eller om man kan komma runt det med nått schysst packningslim eller liknande. Kollegan trodde inte att det skulle läcka alls, bulten som gick av sitter i framkant på trågetganska mitt på. Visst sitter oljefiltret i framkant på motorn på förarsidan, den burken som kräver en 38'ans eller nått hylsa? Even alcohol can bend the room... |
|
|
Gluffis. Just precis. Det är oljefiltret du tittar på. Hur i allsin dar lyckades du dra av en bult??? Den övre delen som oljetråget sitter skruvad i är ju aluminium och borde ha strippats ordentligt innan bulten går av... Hur hårt tog du i? Var bulten skadad tidigare kanske? DANNE Min bil: Länk |
|
|
Gängorna är inget problem, bulten gick nästan rakt av kant i kant med godset. Tyckte inte alls jag tog i nånting, drog alla andra lika hårt så. Känns som det måste vart skadad sedan tidigare. Even alcohol can bend the room... |
|
|
Är det enkelt att plocka ner oljetråget på ev 3,0 / 4,0 v8 ?? för att ev kolla detta fel ? Billy B10 , AlpinaCS 008 Länk Länk |
|
|
Billy- Busenkelt... Se bara till att du tömt motorn på olja innan du börjar. Annars kan du nog få lite hett runt öronen. DANNE Min bil: Länk |
|
|
Ok tackar.... Kan va bra att veta .... Är lite sugen på en sån....tror jag iaf ! Billy B10 , AlpinaCS 008 Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.