|
|
|
|---|---|
|
Hej , behöver fylla på kylvätska till min E39 523 -98. Behövs BMW eget eller mackstandard? 50/50 som vanligt? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det duger bra med "mackstandard" 50/50. ///MVH Hasso Länk |
|
...men försök finna en fosfat- och nitritfri monyetylenglykol, för det är sådan man använder på BMW. Propylenglykolen är förvisso inte giftig, men har en olustig egenskap att den blir för tjockflytande om man blandar den i för hög koncentration.... Man brukar inte heller rekommendera att man blandar etylen- och propylenglykol med varandra pga att det finns en lite risk för att det bildas ohälsosamma gaser som kan komma in i kupén om man får ett läckage på kylsystemet. Blanda inte heller longlife/lifetime glykol med vanlig dito, för då löser du upp den feta och "skyddande" hinnan som longlifeglykolen lägger på insidan av kylsystemet. Personligen har jag alltid köpt glykolen hos BMW, för de är inte speciellt dyra och då vet man att man får likadan glykol som redan är i systemet och att den är anpassad/testad för de metaller som finns i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vilka mängder är det som gäller? Ska byta kylare på min snart och behöver veta hur mycket glykol man ska köpa. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag köpte 2 st 3liters(3kg) dunkar standardglykol på Biltema. är ju ca 12 liter i systemet och ska vara 50/50. ///MVH Hasso Länk |
| Ok, finns ingen anledning att betala mer för en Castrol glykol eller liknande då? | |
| Tänkte på en grej när man byter kylaren. Man får antagligen inte ut all vätska ur systemet, kan det vara idé att sätta till vattenslangen på en slanganslutningen och "skölja" systemet eller de är dåligt/onödigt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.