|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har läst lite i detta forum, men nu kände jag att det var dags att regga sig! Givetvis dunkar jag in några frågor: Har köpt en 525 -89 med rasad motor. Tänkte att den skulle få bli en andra bil nu när sambon snart är klar med sitt kk. Bilen är svensksåld och har få ägare. Samtliga bes papper ligger i bilen inklusive alla kvitton på reparationer. Sånt ger lite förtroende nu för tiden tycker jag! Hursom, kamremmen har kuggat över tre kugg med någon form av ras som följd. Jag har inte kompression på någon cylinder numera. Ovanligt eller högst tänkbart på denna modell? Ny kamrem är monterad av förra ägaren. Har lyft ventilkåpan och där ser allt bra ut. Håller på och demonterar toppen i detta nu (jepp, jag har en dator i garaget!). Grenrören är väck, men jag har problem med insuget. Eller rättare sagt kontakten som sitter under spjällhuset och som förbinder insprutarna med resten av elsystemet. Får inte loss den kontakten! Det är en rund, ganska stor, kontakt med bajonett fattning från undersidan. Någon som har tips? Vad är troligt fel med tanke på vad som har hänt? Har jag hål i varje kolv eller har sex ventiler krökts? Lite lustigt att jag saknar kompression på samtliga burkar... Och ja, jag har testat kompressionsprovaren på min motorsåg!! =) MvH, Magnus Göransson | |
|
Jag skulle försöka hitta en begagnad motor med hel rem+gärna någon form av "garanti", istället för försök att fixa toppen.. Troligen skador på både kolvar + stukade ventiler..Men naturligtvis kan du ju kontrollera vad som hänt,bara för att det är så roligt att meka :) Mvh Janne. |
|
|
Jo, jag är väl inne på samma sak, men jag vägrar ju byta innan jag vet säkert vad som är fel! Någon som har en motor liggande? Gärna en 24V komplett med allt som behövs! =) /Magnus |
|
|
Snabelost: Tips är att INTE sätta i en 24v och sen försöka besiktiga bilen. Är det en besitkningsman som kan BMW och ser att du har fel motor i så åker du på en regbesiktning som du trolivis aldrig kommer kunna ta dig igenom. Tyvärr. Har själv funderat på att slänga i en 24V i min 520 men insett att det är alldeles för riskfyllt och för mycket jobb. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.