AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
882

BMW 330-funderingar

To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Är sugen på en 330iT. Håller den bra kvalitet, högre än E30? Är det nån årgång man ska undvika? Brukar nått speciellt strula, vanos?
Ju senare desto bättre. Jag skulle satsa på en faceliftad (modellår 2002-) då DSTC är standard på dem. Tror inte 330i har några egna svagheter, men det är ett tag sedan jag hade en, de har samma problem som alla E46:or (ojämna bromsskivor, rost, felvisande tankmätare etc).
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja, det är avgjort bättre kvalitet än i E30. E46 var, enligt min mening, den första 3-serien med samma höga kvalitet som i de större modellerna.

Länkarmar och termostat är två andra vanliga fel på E46, vad jag vet finns inga särskilda typfel för 330. Men sök lite i forumet så kommer du att hitta mängder med svar.

Lycka till! Det är en härlig bil

Don't dream it, drive it
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Som dali sagt är felbilden för 330 densamma som för övriga E46. Motorn i 330 verkar vara lyckad på många sätt, inklusive tillförlitlighet. Jag har fått byta en kamaxelgivare, vilket sägs vara ett relativt vanligt fel. Det är dock ingen stor sak, kostade mig 1063 kronor + moms och gjordes medan jag väntade på bilen. Det sägs att motorn kan dra lite olja, tydligen fullt normalt med en liter olja per 1000 mil, men det är inget som ställer till med bekymmer.
Spindellederna fram är ett sorgligt kapitel, men om inte bilen är för gammal eller rullat långt bör de bytas på förlängt garantiåtagande. Det är dyrt om inte BMW står för kostnaden, i alla fall materialkostnaden. Bilprovningen brukar snabbt märka detta fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.