|
|
|
|---|---|
visse00 |
Hej Autopower! Har lite undringar kring en bmw jag har köpt. Det vibrerar i ratten OCH i bilen kring 110-90 kmh, bekanta tror att det är bromsskivorna.. dock är det framvagbsglapp pga. dåliga bussningar... vad tror ni? Det andra problemet är att den inte visar arbetstemp vid jämn belastning. Är det termostaten? Den blir gärna kallare.. Tycker att detta är det seriöstaste forum på nätet, så ärliga svar uppskattas! Mvh Robin. |
| passa dig för att köra om tempen stiger över det normala min toppakning är troligen paj mvh lilleus | |
visse00 |
Problemet är dock att tempen ligger UNDER det "normala".. Frågan är om termostaten är kaputt... någon som vet? |
|
är nog termostaten som kärvar,, fastnar väl i nått läge,, byt men köp den original.. MVH |
|
visse00 |
Då ska den bytas.. Det med vibrationerna då? Skivorna, däcken.. vad kan det vara? Äger på o ställa dumma frågor ;) |
|
Kan vara ditt glapp i framvagnen alternativt dags att balansera fälgarna. Skivorna vibrerar ju inget när du bromsar direkt. Mvh |
|
|
Hej! Kan mycket väl vara skivorna,jag bytte halva framvagnen(735ia-87) innan jag tog mig för att mäta upp skivorna en hade slagit sig 12mm vilket inte kändes förrän vid just 90-120km/h...så tipset är att ta en mätklocka och mäta upp om du har nån differans runt skivorna är det över 4-5mm så har du nog felet där... annars är det väl ingen dum ide att byta bussningarna om dom är dåliga och känna efter det.... Mvh Andreas |
|
| Det är inte så att du menar 1,2mm och 0,4-0,5mm för 12mm tycker jag inte man direkt behöver en mätklocka för att upptäcka??!!! | |
|
Dåliga stötdämpare kan de va me, hade samma fenomen på min.. Bytte båda två o vibrationerna försvann,, får provgunga bilen lite.. annars ä de väl glapp i framvagnen,, slitna spindelleder kanske.... MVH Wissel |
|
| zTeve: helt rätt:) | |
visse00 |
Har nog både dåliga bussningar och stötdämpare.. Får ta en koll på det.. vad kan det kosta att renovera framvagnen? Mellan tummen och pekfingret bara, vad är rimligt.. lite bussningar och två nya dämpare.. ? Mvh Robin |
visse00 |
Tog visst lite stopp här... Någon som har en fundering om priset? Är det überdyrt? Mvh Robin |
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hade också liknande upplevelse (535i -89 E34), men i mitt fall var det uppenbart att iallafall stötdämparna var helt slut (de läckte tex olja, men märkte även när man körde över nedsänkta brunnslock). Problemen försvann efter jag bytte dämparna (passade iofs på att byta fjädrar och stödlager), men det hade troligtvis räckt med dämparna. Kände dock inte för att chansa och montera ned alltihopa igen. Här komme lite riktpriser, finns dyrare, finns billigare. Stötdämpare Sachs SuperTouring (2st) : 1800 kr (obs standard dämpare!) Fjädrar Kilen (2st) : 1200 (obs standard fjädrar) Fjäderunderlägg (4st) : 120 kr Genomslagsgummi (2st) : 320 kr Dammskydd (2st) : 30 kr Angående bussningarna så köpte jag inte dessa lösa, köpte nya tryckstag (övre bärarm) och tvärstag (undre bärarm), så där har jag inga priser. Men Schmiedmann tar tex runt 30 Euro för en bussning till ett tryckstag (den bussning som brukar vara mest sliten och får mest stryk). Men är denna dålig brukar det märkas i form av kraftiga vibrationer runt 120-80 kmh vid inbromsningar. Man kan även få liknande vibrationer om man har glapp i tex kulleden i någon p-ände på styrstagen. Ny p-ände kostar runt 16 Euro på Schmiedmann. |
visse00 |
Bmw-slangen... Det låter som om du har min bil =) Exakt de symptomen! Då vet jag var denna månadslön går till ;) Hoppas det inte är något annat bara! Tack för hjälpen! Mvh Robin |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.