AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.107

Dålig värme i dieslar?

pa
182
paa
530DA Touring -02
Jag har en 525 TDS och värmen är ju inte av bästa sorten.Jag har tänkt byta till en 530D och hade tänkt ta en med Webasto, men har nu hittat en lämplig bil tyvärr utan Webasto. Vad tycker ni som åker 530D om värmen?

Pelle
Bmw 525 TDS -95

Mustang -65 Cab
Visa användare
17
bolena
530dT -01
Jag har en 530dT -01 med värmare för cupeluften. Enligt instruktionsboken skall det vara standard med extravärmare (cupeluftvärmare) för dieslarna, men den är luftburen och ger ingen värme för motorn samtidigt.
Enligt rykten skall det gå att bygga om till både motor & cupé men lär vara krångligt och dyrt.
Jag har inte upplevt att värmen är ett problem på min under föregående vinter.
/Lennart

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har du dålig värme i din tds så är det utan tvekan något som är fel..tex termostat eller värmeventiler igensatt element ,för om det är något som är bra i en tds så är det vämen och fort kommer den
pa
182
paa
530DA Touring -02
Dålig kanske är fel val men det dröjer ganska länge innan den blir efektiv,och det har varit så sedan jag köpte den -97. Värmevenilerna har jag bytt för länge sedan, dom la av.Men det är många som säger att dieslarna tar lång tid på sig att få upp tempen.
Cupeluftvärmaren Lennart pratar om är den dieseldriven så du kan köra den utan motorn igång?

Pelle
Bmw 525 TDS -95

Mustang -65 Cab
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja värmaren på 530d är väl vad jag förstår av märket Webasto och är dieseldriven..jag har aldrig hört någon klaga på värmen i en tds tvärtom, bara termostaten är frisk
pa
182
paa
530DA Touring -02
Och är standard på alla?

Pelle
Bmw 525 TDS -95

Mustang -65 Cab
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det har varit lite fram- och tillbaka med tillsatsvärme i BMW-dieslarna.
Till att börja med kan vi konstatera, att en dieselmotor har högre verkningsgrad och lägre förbränningstemperatur än en bensinmotor, så det blir helt enkelt midnre överskottsvärme från en diesel. Dessotom behövs ingen extra bränsleanrikning ("chokning") vid kallstart. Sammantaget medför detta dels att en diesel tar längre tid på sig att komma upp i arbetstemperatur, dels att den mängd värme man kan 'ta ut' för att värma kupén blir mindre än på motsvarande bensinmotor.
I varmt klimat kvittar det, men här i 'kalla nord' blir det ett problem. BMW har löst det på olika sätt genom åren, med s.k. "Kaltlandausführung" som alltså funnits på svensksålda bilar. Ibland har det varit dieseldrivna tillsatsvärmare som värmt kylvattnet, alternativt kupéluften direkt. Ibland har det varit elektrisk tillsatsvärme som värmt kylvattnet (det sitter i min 120d). Bilar som sålts nya i Tyskland och ännu varmare länder har haft enklare lösningar, eller inga alls, så importbilar kan sakna tillsatsvärme.

E46-dieslarna hade först den 'lyxigare' varianten med dieseldriven Webasto som värmde kylvattnet (det satt i min 320d -99). Någon gång -02 bytte man till den elekriska varianten, och satte samtidgt in en kraftigare generator för att klara den ökade elförbrukningen. Och som sagt, min 120d har elektrisk tillsatvärme (och en generator på 140A!), det räckte gott i -30 i vintras i alla fall.

/// Gunnar E.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jag tycker inte heller värmen är helt kanon i tdsarna, kör mkt. med en 325Tds, och när det är riktigt kallt på vintern så blir det inte så jättevarmt i bilen, visst blir det varmt, men jag skulle vilja ha nån grad till. Termostaten är OK. Nu snackar jag temperaturer runt 20-30 minusgrader.

//Simon
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
E46/E39/E38/E53 diesel tom 02 hade som sagt webasto bränsledriven tillsatsvärmare( vattenvärmare inte luft). Denna är till för att ge värmetillskott vid extremt kalla tillfällen eller för att motortempen snabbare skall nå arbetstemp. Vad man kan göra är att man till denna värmare ansluter en timer så kan den värma motorn och kupen även innan man startar bilen. HAr man Färdmonitor och/ eller navi kan man efterprogrammera detta med DIS/ GT-1 hos en BMWhandlare. Engstrand Bil&Motor(Webastos enda svenska serviceverkstad och de som efterinstallerar värmare åt flera BMWåf i sthlm) 08800449 har en sats med tidur de kan sälja eller installera. Efter 02 är det som Gunnare mycket riktigt säger en elektrisk "doppvärmare" som ger samma effekt.
Vad jag vet sitter det även webasto på tysksålda 320 530 740d - 02
Asken
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
endast en liten rättelse.. eller påpekande.. jag har elektrisk tillsatsvärmare i min E46 320d som är uttagen sept -00. så de måste gått ifrån webaston tidigare..

Diesel-räsern
/Rickard
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Verkar nog finnas elvärmare i de som sålts i tyskland också... iaf har min en sådan och den är tyskimport.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
Visa användare
200
brännen
320d Touring -01
Jag har också hittat ett mycket intressant shuntting system på den... alltså den hindrar med hjälp av spjäll luften från att cirkulera genom kylaren tills motorn blir varm. Har dock ännu inte hunnit testa bilen i hård kyla, men jag tror nog den är bättre gällande värme än den gamla 325 e30 jag hade före.

Mvh, Anders
Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl...
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Webasto dieselvärmaren som sitter i min bil (320d -99) är guld värd. Värme saknas aldrig och GSM-funktionen är dessutom helt suverän, "ring till bilen" och ha både kupé och motor varm inom en kvart.

Jag vet inte hur värmen i bilen skulle vara utan tillsatsvärme, antar att det är standard på iaf svensksålda.
Asken-->> Vad menar du med "Webastos enda svenska serviceverkstad och de som "

Det finns ju ca 150 webasto service/monterings-ställen i sverige.
Med fullt stöd av generalagenten KGK.
M.V.H.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Brännen:

Har det på vår E60.. Det sitter en slags spjäll (luckor) framför kylaren, som är stängda när bilen och kall och sedan ibland öppnas vid höga tempraturer. Ser ganska coolt ut faktiskt :-) Har däremot sett att en del E60 har börjat leveras utan denna funktion.. hmmm..

I vår 530dA sitter det ett elektriskt element, och det blir snabbt varmt i kupén, även i -20 grader :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tarzan: Då låter jag E46 och dess införande resp borttagande avara osagt men flera import 530 och 740 jag känenr till har den möjligheten.
Andreas Plars: Enl uppgift jag fick när jag för ett par år sen hade problem med webaston i gamla 740iAn och först ringde KGK och sen till EBMAB det är dom dom enda som är ackrediterade att reparera Webasto. Montering är en sak men service en annan som jag förstod det på den personen jag pratade med på KGK. Många verkstäder skickar tydligen webastoaggregaten till EBMAB för att få dom servade. Fick tex uppgift om det i en annan tråd här på forumet tror det var BMWhandlarn i Kalmar som tog ut en värmare reparerade inte sådana utan sände den till Sthlm EBMAB för service sen fick tillbaka den. Om du har en annan uppgift så är det ju bara positivt.
Mvh
Asken

Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.