|
|
|
|---|---|
|
Sent igår kväll blev jag ägare till en 524TD -84 i "blandat skick". Rostlagad, omlackad och proper, men obes. med saker att göra: 1. När man plågar den så trycker den ut vatten. Dock så körde jag 20 motorvägs-mil igår utan att den försvann nåt vatten (demonterad termostat). Gissar ni på att toppen är sprucken? (Fick med reservmotorer). 2. Kopplingen tar längst ner, man får nästan trycka i gummimattan. Ibland tar den inte alls, men då sätter man bara foten under pedalen å petar upp den igen så funkar koppligen som förut. Kass koppling? Luft i systemet? 3. Varvräknaren fungerar inte, förre ägaren hade testat med lånat mätarhus och då fungerade det. Kan det vara de här batterierna som det pratas om? Annars så känns det som en trevlig bil, går ju som ett skott! Tacksam för alla tips! Mvh Jonas | |
|
Vill först gratulera till ett klokt köp !!! ÅÅÅÅ va' ja saknar min gamla 524a... Funka mycke bättre än 525tds, med min 524td körde jag 28000 mil utan några större problem (mellan 23000 och 51000 mil) Vi tar frågorna i tur och ordning. 1. Att toppen är sprucken är väl inte otroligt, ganska känsliga på varmgång säger vissa som haft problem. Hade själv aldrig problem med detta fastän många tunga kärror med rallybil på släp. Kan ju vara blockpackningen också ! Testa att fylla i Omega 101 i kylsystemet (har en spricka i blocket på rallybilen, blev tätt med Omega, HELT OTROLIGT ! ) 2. I huvudcylindern till kopplingen (vid pedalen), sitter en returfjäder, den är troligtvis av för dig. Prova med nått som passar, annars finns en modifieringsats på BMW att köpa (som "drar" tillbaka kolven. Hade själv problem med detta ! 3. Är troligtvis glapp i lödningarna i kretskortet, ta isär och kontrollera. På min hade lödningarna spruckit kring "fötterna" på vissa komponenter Tex. relät brevid batterierna, (då var tempmätaren glapp också) Avslutningsvis, Ge han lite mer "mat" på skruven på pumpen och höj laddtrycket till 1 bar så går han GÖTT !!! Mycke mer vrid än 525an på låga varv ! Mvh. Oskar |
|
|
grattis till en bra bil en pålitligare diesel med den prestandan finns inte som ovan har jag inte haft några bekymmer se bara till att kolla vattennivån och tempen noga annars kostar det runt 15000kr att få ny topp inklusive montering med ny kamrem,packningar etc om du hård kör den så MÅSTE du ta det lugnt sen och kyla ner motorn innan du slår av den det är m21:ans akilleshäl om toppen är just är det bara att ställa upp pumpen max och skicka in 2bar så tar du dom flesta |
|
|
Hej och tack för svaren. Har mer funderingar...jag tycker den tar lång tid på sig att glöda...men när den väl är klar så startar den bara man snuddar nyckeln...kan glödstiften bli dåliga? Vilken skruv på pumpen är det man ställer den på? |
|
|
du kan mäta glödstiften utan att ta lös dom och se det sitter en box på vänster framskärm dit glödstifts kablarna går jorda på chassit och koppla till respektive stift på boxen så ser du om nån felar på baksidan mot motorn , den sitter fast med en mutter(trettons nyckel) justera ner tomgången eftersom den stiger i varv när du skruvar in bulten om du skruvar in den för långt börjar motorn självgå testa med att varva upp den då och då när du skruvar inåt för att se så den inte börjar tokvarva om den gör det, SLÅ AV DEN SNABBT |
|
|
oki tack så mkt! nu ska det laddas ;) jag menar...toppen är ju redan knäckt...å jag har två i reserv...kan väl inte hända så mkt mer än att toppen blir ändå sämre..? |
|
| Det där med glödstiften...ska det vara ett visst motstånd i dom eller? | |
|
nepp,bara oändligt då den visar att den är hel och kan leda ström det är ju en form av kortslutning, ungefär som en lödkolv om den är trasig visas ingenting här i luleå kostar nya runt 70kr st på auto ojanperä har kört med dom i 8500mil så dom funkar |
|
|
jag har köpt en bmw 524 td -86 guldmetallic rostfri finns ingen rost för 2500:- var det dyrt el billigt? Vad står en sån i för pris? |
|
|
En bil som är rostfri för 2500 är väll billigt oavsett modell fiat uno eller m3 csl tar den dig från A till B så är du väll nöjd? såvida du inte trodde du skulle få a'la diesel vrid på 900 nm ;) |
|
| Ja karossen är hel å fin men kofångaren var rostig såg jag men det är inget jag kärringlipar för..Nu till saken jag har satt på 6" bussavgassytem och GIK intercoolerkit från www.gikturbo.se ni kan ju kolla in dom om ni inte kollat dom än. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.