|
|
|
|---|---|
|
Hej hopp, Har haft lite problem med lite hög temp i sommar, samt att nålen levt sitt eget liv. Se:Länk Så jag tänkte fylla på lite glykol inför vintern. Sagt o gjort, öppnade skruven under kylaren och vad? Det rann inte ut en droppe!!! Fick pula in en liten mejsel och då kom det. Där satt ngn sorts gul sörja... Kan detta ha att göra med min temperaturnåls liv? Hur kan jag göra för att få bort det? *BAWORAK* | |
|
Hur spolar man rent systemet på lättast sätt? *BAWORAK* |
|
|
Ok,gul sörja...Det låter för mig iaf som om det skulle kunna vara toppackningsdefekt i värsta fall(eller spricka/or i topplocket). Tja..hur du lättast spolar rent...Tag vattenslang och kör från expansionskärlet och vidare ut längst ner i kylaren(dvs lossa nedre kylarslangen) Det borde vara en bra början ändå.. Förresten>>>Har du andra symptom på defekt toppackning,t.ex rejält övertryck i exp.kärl?Prova att lossa locket till kylaren när motorn är kall..Ska då INTE bubbla o "hålla på" inne i expansionskärlet. Koktendenser? Kollat Co-halten i kylarvattnet? Vita ymniga avgaser? Andra konstiga kännetecken som sörja på oljestickan? Sörja(gul/brun) under oljepåfyllnadslocket? Allmänt "taskig" motorgång? Fylla på vatten ofta? Osv,osv.. OBS!Detta är bara mina högst EGNA funderingar angående ditt problem,har du inga som helst tendenser till att motorn går dåligt eller att motorn dricker mer vatten än bensin så låt bli att göra något...OK,spola rent kylsystemet är ju bra :) Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne, Nej inga av de symptom du beskriver har jag. Det "håller" bara på om jag skule öppna med varm motor. Inga koktendenser, förrutom i sommras då när nålen gick lite över det andra strecket, men inte nära det röda. Sörjan var nästan gummiaktig, det var ett klart motstånd när jag körde in mejseln i hållet. *BAWORAK* |
|
|
Ok...Spola rent du och var lugn sedan,det kanske var ett "tag" sedan systemet spolades rent.. Mvh Janne. |
|
|
Ja inte så länge jag har haft ilen iaf. Iofs det har ju bytts kylarvätska, men tveksamt om ngn spolning gjorts... Så det är bara att ta bort urtappningsskruven och sedan pola rätt ner i expkärlet eller? Hur vet man när allt är genomspolat? *BAWORAK* |
|
|
spola på minst 5 minuter gärna längre, om du har möjlighet spola med hetvatten ___ Mvh Patrik N. |
|
|
Det kan ju vara tidigare ägare som hällt i "kylarcement" i kylaren pga en mindre läcka nånstans. Det kan sätta igen rätt bra! Som tidigare sagt, spola riktigt rent! |
|
|
Oki, Tack för tipsen. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.