|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hejhej! är på jakt efter en 525tds att lastbilsregga och köra på "fuldiesel" vet om flera som registrerat gamla mercor och dyl.(sedanmodeller) som lätta lastbilar förut, men har nu hört att det måste vara en kombimodell med s.k. lastöppning bak, stämmer detta? mvh johan | |
|
tyvärr så kommer alla "lastbils reggade" fordon att straff skattas hårt enligt nytt beslut. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Länk Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| pajala: vad är det för beslut? tell me more. mvh johan | |
|
Finns idags dato inget konkret beslut om vad som skall gälla vid omreggning av personbil till lastbil,det florerar en massa ryckten om straffbeskatting och retroaktiv beskatting men de är bara ryckten,Staten har inga beslut färdiga i denna fråga,och de lär dröja innan det kommer något. Har kollat med branch folk samt med Svensk bilprovning och dom har inte fått några nya derektiv i denna fråga. P.S Det går även att Regga om bensin bilar till lätt lastbil, för att åtnjuta billigare fordonsskatt D.S Jensa |
|
|
men det är väl kanppast värt att förstöra en bensin bil för att kanske tjäna några hundra om året på skatten på deisel är det såklart värt det men lb skatten är väl uppe på nästan samma nivå så en bensin personbil jag tror själv staten har gjort det dom vill göra i frågan när man höjde lb skatten sist, själv tror jag inte dom kommer att göra något mer |
|
| låter bra. kollade på sbp:s sida om att lb-regga, och enligt dem så kan jag registrera en sedan som lätt lastbil förutsatt att jag plockar ur baksätet och sätter in galler och öglor m.m. har däremot hört flera som säger att man inte längre får lb-regga sedanmodeller. är det samma sak där, att det bara är rykten? mvh johan | |
|
Javisst!men det går att regga en bensin,sedan är det upp till var och en att göra som man vill,förstöra,är väll fel,Lagen säger så här:Man har rätt att plock ur gallret för att gören en "kortare persontransport" då är det fråga om en tolkning av lagen,såklart gör man en en kortare transport om nu länsman skulle kolla dig,det är upp till dom att BEVISA att du med uppsåt kört med gallret i en längre tid. Det är därför det har blivit så populärt att LB-regga framför allr diesel bilar/bensin bilar. Så gallret sitter bara i till och från bes,och när man skall besiktiga igen. Jensa |
|
|
Åter igen bara ryckten,det går lika bra att regga sedaner,det är ingen skillnad,se bifogad länk i inlägget vilka föreskriftrer som gäller. Förutsattt att det är fyra dörrar på bilen. Komihåg att få intyg med och en vågsedel på bilen,när du skall regga. Jensa |
|
|
Är ni säkra på det där med kortare persontransport? Brorsan blev stoppad i somras med baksätet i och han fick ett föreläggande om regbes. trots att han hävdade kortare persontransport. "Hah, den har vi hört förr...sen finns inte den regeln kvar längre!" va svaret han fick. |
|
|
jens walles: precis det svar jag ville höra :) det var ju det jag misstänkte i och med att sbp t.o.m. skriver det på sin sajt. fan vad glad jag blev, nu ska jag ut på blocket och leta diesel-sedan. tack för hjälpen allesammans. mvh johan |
|
|
Ja!Det finns ett beslut i EU domstol,som är prejudiserande,dom hade ett fall,just om detta,bevisföringen ligger iallafall som polismyndigheten,att bevisa att du har med uppsåt,kört med gallret urtaget en viss period. Man kan ev få montera i gallret och visa upp de hos Svensk bilproving,men de betyder inte att du åker torsk för de. Känner ett 20 tal som har reggat och ingen av dessa har något som helst problem med att bli stoppad av länsman. Bra att vara lite påläst i ämnet,så att man har något att svara om de skulle komma på fråga,vid en ev kontroll. Jensa |
|
|
Hej Johan!Kul att kunna hjälpa dig med dessa frågor. En fundering bara,varför väljer du inte en kombi istället?,att regga,det är mera praktist att ha en kombi,men de är en smaksak. Komihåg att du MÅSTE ha intyg på gallret samt lastöglorna,och en vågsedel när du reggar,annars blir det bakläxa vid besikting. Jensa |
|
|
Pajala: Ang. ny "hård straffbeskattning" är det nog innehållet i den nya budgetpropositionen du menar? Det sägs (den är ju inte klar än) enl vissa tidnngar att skatten ska höjas för lätta lastbilar. vad det innebär i pengar, vet ju ingen än men att det blir dyrare är väl klart i såna fall. Och i vanlig ordning ligger miljöpartiet bakom. De har en tendens att skicka oss till stenåldern gällande dieseln också. Tur att den röda-finska-bättre o billigare oljan finns!!! Bearclaw |
|
|
Åker LB regad 525 tdsa touring sen en vecka. Byggde gallret själv och fixade intyg på galler samt lastöglor. Skulle kunna kalla det för en "ärlig" lätt lastbil, då gallret sitter där för alltid. Har den som arbetsbil-alltid fullt med bråte där bak. Känns skönt att veta att man inte får skiten över sig vid en ev. kollision. Sen känns det bättre för plånboken med 1420kr i skatt, jämfört med 8200kr som den kostade som personbil. m30 i e30 |
|
|
Det finns inget undantag för "kortare persontransporter". Demonteras lastförskjutningskyddet byter fordonet klassificering och ska alltid föreläggas om registreringsbesiktning... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Av ren nyfikenhet, jag borde alltså kunna LB registera M- coupén utan vidare problem. Bara lastskydd & öglor som skulle behöva fästas? Onekligen en intressant kaross att göra det här på, men däremot hur passande det vore kan ju diskuteras ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Är bara bilen en fyrdörrars så går det. Men är inte coupe'n två dörrars? m30 i e30 |
|
|
Det är helt sant som föregående insändare skrev,måste vara fyrdörrars minst,läs sbp:s hemsida finns länk i denna disskusion,om vilka reglementen som gäller. Jensa |
|
|
Men vad jag förstått går det utmärkt att LB registrera till exempel en Landrover Defender 90. Denna modell har bara två dörrar (ex. baggagelucka).. Är det för att det är dieselbil kanske? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Lastutrymmet ska vara lättåtkommligt(lättlstat) vilket det blir vid lastning genom bakdörrarna eller bakluckan vid kombiutförande. m30 i e30 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.