AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.116

Stereo på väg in i BMW:N Vad tror ni?

Ulke
Håller för fullt på att snickra låda nu till Bilen, själva lådan blir en portad historia basreflex.....

Basarna är 2 st Digital Designs DD9512 vinklade 90 grader och sedan mynnar ut genom lastluckan och med portarna upp där original bakhögtalare sitter...

Dessa basar som jag köpte i 2 ohmsmodell kommer att drivas av 1 st Audiobahn A 1500 HCT

Framsystemet betår i ett 3-vägs Focal Utopiakit och drivs av ett Audiobahn A 4125 HCT

Huvudenheten är en Alpine Dva9965 samt en Alpine flipskärm i original luftintag ovanpå panelen.....

Aspekter?

mvh Ulke
273
Pärlan
BMW 523i -96
Låter helt ok.
Berätta mer om framsystemet och stegen. :)

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det enda jag reflekterar över är att du skall helst ha basreflexen riktad åt samma håll som basarna , vet att jag läst det flertalet gånger tror det kan bli konstigt ljud annars(fasfel?)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
I hemstereosammanhang är det inte ovanligt att port och element är riktade åt olika håll. Det brukar fungera bra. Normalt arbetar porten vid så pass låga frekvenser att våglängden är flera meter. Därmed är det ovanligt att det uppstår fasfel av nämnvärd dignitet (även om undantag finns).
I en bil är det lite annorlunda. Dels kan det förekomma lösningar som att porten spelar in kupén och baselementet ut i skuffen. Då kan märkliga resultat uppstå. En annan lösning är att elementet spelar in via skidlucka och port upp genom hatthyllan. Eftersom låga toner kan "ta stöd" av angränsande ytor kommer ljudvågorna från port resp. element att samverka på olika sätt med bilkupén, vilket även det kan ge skumma resultat. Summa summarum, vet man inte väldigt väl vad man håller på med är det nog klart rekommendabelt att sätta port och element på samma baffel.
Ulke
Är väl medveten om att det optimala i teorin är att ha högtalare och port på samma baffel....
Praktiken har många gånger visat sig annorlunda....

Tack ändå för svaren....

mvh Ulke
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Teorin och praktiken stämmer väldigt bra överens, om man är ute efter en maximalt ofärgad basåtergivning. Det är dock långt ifrån alla som är det.
273
Pärlan
BMW 523i -96
Teorierna är många men jag tror Ulke är ute efter en hyffsad bas på ett snyggt och för hans bil praktiskt sätt. Det finns många andra störmoment i en bil som ändå påverkar basen negavit. Så hurvida Ulkes baslåda är regelrätt byggd eller inte lär inte märkas bland vägljudet, knarret och vindbruset som uppstår under körning.
/J

Sl
6
Slacker
525iA -92
Hej.
Lägg gärna in lite bygg bilder.
Ska själv börja bygga fram system snart

Slacker
Ulke
Bilder kommer....

//Ulke
Sl
6
Slacker
525iA -92
Tjena.
Intresserad av hur det går med ditt bygge
Har det hänt något än eller ?

Slacker
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Varför ska du använda dig av 2st. DD 12:or? Försöker du spränga bilen eller?
Jag hade en 12:a och ett digitalt SPL monosteg på 1000W i min förra STORA Blazer -88 och det var bra tryck i den.
Polaren som köpte paketet av mig monterade det i en liten Nissan GTiR. När han krämade på så såg man hur taket på bilen bullade sig av trycket i bilen. Den bilen gick det inte att sitta i när han spelade. Om du hade tänkt att sätta dessa TVÅ basar i ett ännu mindre utrymme skulle jag vilja se hur din bagagelucka ser ut efter lite "tryck"... ;))

DANNE
Min bil: Länk
Ulke
Dandelue

Mitt framsystem är ett Focal Utopia 3-vägskit, det passas in för att spela extremt rent och klart ljud. Jag vill även att baskaggen skall kännas rejält och vara naturlig trots att jag inte gainar den utan spelar en hyfsat rak kurva....då finns det inga genvägar, utan bra basar och ett steg som pumpar in den effekt de behöver för att hålla dem i stenkoll.......

Kort förklarat, men jag tror du förstår..

mvh Ulke
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det kommer nog bli jävligt fint ljud då Focal högtalarna låter mkt bra , som sagt lägg gärna upp bilder på bygget.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jo då jag förstår precis. Men du får inte renare ljud för att du har två 12:or och ett slutsteg. Du bör i stället fixa mera effekt. DDs 12:or kräver mycket och ger extremt mycket. Vad vinner du av att ha två 12:or?

DANNE
Min bil: Länk
Robsarve
Två tips.

1. Fundera inte ens på att använda Utopiorna aktivt.

2. Skaffa mer effekt till basarna. 95:orna käkar effekt som om det vore popkorn... 2 kW styck är lagom..

tycker Erik
Ulke
Dandelude

Vad jag vinner? Jo, jag slipper lassa in dubbla effekten för att få ut samma ljudtryck..........bättre att gå den vägen då det som är en nbegränsning i bilen är strömkapaciteten.....Renheten kommer därpå automatiskt eftersom du inte behöver pressa stegen fullt lika mycket som om du bara har en bas...

Robsarve

Varför skulle jag inte köra utopiakitet Aktivt? Om det är aspekten att deras egna filter är så extremt bra konstruerat, eller att man förstör något i högtalarnas egna ljudåtergivning, så vill jag bara påminna om att originalfilterna är 4:e ordningens filter med en branthet på 24dB/oktav.

Hade högtalarna varit av samma extrema kaliber som en del högtalare ur dynaudios sortiment för hembruk, då hade jag inte sagt något (som i flesta fall klarar sig med en branthet av 6dB/oktav pga sin extremt fina avrullning)

....men nu är det ju i sig inte lika extrema saker, utan lite mer jordnära element som behöver (tydligen) 24dB för att fungera korrekt..

I och med detta så kommer jag att använda aktiv delning....

OM du inte har någon annan synvinkel som jag förbisett? (man börjar ju bli gammal o glömsk) :o) mvh Ulke
273
Pärlan
BMW 523i -96
Om jag inte missat någon information om Focal Utopia tror jag du kommer bli helnöjd med dem.
Meddela oss gärna när dessa har provlyssnats i din bil. / J

Ulke
Pärlan

Tack för den positiva andan.... :o)

Givetvis skall jag återkomma när provlyssnig har skett samt bilderna sammanställts. Anledningen till att det dröjer lite är att jag håller på ganska mycket med bilar som nyligen är inköpta nu (handlar med bilar) och måste få dessa i ordning (testning och en del annat), så det är inte varje dag jag kan rulla in min egen bil i garaget och med någon ro skruva med den..

Men som sagt..det kommer

Mvh Ulke
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hallå

Händer det nåt här ;) Skulle vilja se lite bilder, kul med fler som bygger i e34

Och förresten, det om DD basarna att de ska ha mkt effekt, vad jag tror både dandelude och robsarve menar är att basen mer kommer till sin rätt med mkt effekt. Även om du får samma tryck med 2st med mindre effekt. Men jag vet ju inte, har aldrig testat eller hört nån DD bas, så det är bara spekulationer.

//Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.