AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.154

Ta av kamkedjan 535

ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Hej!
Hur får man av kedjan. Så att man kan lyfta av toppen från blocket igentligen...? Har sett att det finns en insatsnyckel vid rotorn skruvar man av den eller tar man av det från axeln där kedjan sitter finns en stor mutter.......?

Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Nu är jag inte riktigt hemma på din motor men på de bilar jag lyft toppen på (745i & 633i) så har jag tagit kabelbuntband runt kedjan och drevet till kamen och sedan lossat drevet från kamen samtidigt som jag hållit kedjan spänd med ett snöre fäst i drevet och annan lämplig plats så att inte kedjan lossar från något annat drev.

/Fredrik
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
okej men förstår inte riktigt hur du menar...
Paap Reeder
.... förstår inte vad haidar frågar efter?

Vad är problemet? ... och gäller det M30?

MVH /// Paap R
eftersom det är en 535 antar jag att det är en M30 han frågar om?

men Hermander besvarade ju frågan alldeles utmärkt, dvs bunta fast kedjan i drevet, lossa drevet från kammen och håll kedjan lite spänd så den inte lossar/kuggar över på nedre drevet...sen är det ju bara att lyfta av toppen...

MVH
Johan K
Visa användare
293
Hermander
325Ci Cab-01
Bmwfreaken!

Vilken bra sammanfattning!
Tackar

/Fredrik
Paap Reeder
... varför skall man hålla kedjan spänd??
Inte startar ni väl en nyhopsatt motor utan att kontrollera kaminställningen? ... och bara chansa på att inte kedjan kuggat över!

Att ställa in kammen på en M30 är lätt som en plätt ... typ som att tömma askoppen på en 750.

MVH /// Paap R
ha
379
haidar
M5 3.8 -92
740i -96 Ac Schnitzer
Har fått av kedjan idag. Och det gick mycket lättare änn vad jag hade trott behövdes inget rep man skulle fästa fast den med m.m...!
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
paap reeder
hur ställer man in kammen jag är lite nyfiken på det för jag tänkte att jag skulle byta drev på min bil så jag är nyfiken tack på förhand

JR
Paap: skall inte kedjan hållas lite spänd (inte som en fiolsträng kanske) för att den inte ska lossa från vevaxeldrevet? iofs när jag tänker på det nu så spelar det ju ingen roll...

MVH
Johan K
Paap Reeder
... motorn i ÖD på cyl 1
... stiftet i kamdrevet kl 1900 - 2000
... det bulthålet som då hamnar överst skall stå mitt för den tillplattade ytan på främre kamaxellagret

MVH /// Paap R
*k
158
*kex*
Bmw-535i-91(e34)
okej det var jui nte svår ju. man tckar för det. mvh john

JR
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.