|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, jag har en 535i -91 som är rena drömmen men... På tomgången är ojämn. Har bytt rotor och fördelarlocket ska vara dugligt. Kan inte förstå vad som är fel... Sedan har jag ett litet oljeläckage i främre delen av motorn! Vad kan det vara? | |
| jag vet inte hur det är på 535 men på 530 med m60 motorn brukar det var tomgångmotorn som kärvar | |
|
Hur menar du med ojämn tomgång? Varvtalet far mellan 2-600rpm? eller att den "ruskar" lite illa "bara", utan att man märker det på varvtalet? Stannar bilen också ibland? Beskriv gärna lite till om symptomen.. Rätt väg att gå är ju att serva vagnen,dvs byt gärna fördelarlocket,kontrollera insugsgummibälgarna,kolla vevhusventilationsslangarna.. Ett fel som det också kan vara är att LMM har "fått spader",går att renovera om du hittar rätt kompetens till det(extremt sällsynt dock).Dyr pryl som ny annars.. Byt stift,div filter(luft,bränsle),kontrollera ventilspelen>>>Kolla kamaxeln när du gör den kollen+se då till att smörjröret som går längst med kammen sitter fast,de små banjobultarna brukar lossna som håller detta rör,OBS! dra inte åt dessa bultar för hårt då blir det i värsta fall totalstopp med oljeflödet till kamaxeln. Oljeläckaget kan ju vara allt från främre vevaxeltätningen till någon av dina slangar t.ex till servon,oljetrågspackningen osv,topplockspackningsdefekter(troligen ej),beror på exakt var det droppar ifrån.. Var försvinner oljan ifrån,har du kollat servoburkens oljenivå eller är det långsamt sjunkande nivå i motorn? Tipset är att lägga ut en pappskiva under bilen över natten för att sedan mera exakt kunna lokalisera läckaget via fläckarna på skivan.. Mvh Janne. |
|
|
den pendlar mellan 700 och som värst 1000 rpm men går hur fint och smidigt som den kan gå när man kör. Oljan kommer från främre delen av motorn precis bakom kylarn... Det är inte servo olja utan motorolja... |
|
|
Den ruskar lite om jag ska vidare utföra hur bilen beter sig... Hade en reparatör igår som tittade på den! Han hade aldrig skruvat i en Bmw men påstod att den sög luft och det kunde bränna hål i kolvarna... Detta låter helt osannorlikt då jag tycker det borde medföra att bilen skulle gå dåligt under körning. |
|
|
Då har du ju säkert felet där, den drar tjuvluft ! Det behöver du inte märka när du kör, däremot märks det väl på tomgång. Testa blås på med startgas för att se var det läcker, så blir det nog bra. MvH Thomas |
|
| Jag har samma problem löste du problemet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.