AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.184

Besiktade idag, avgasvärdena totalt åt helvete !

Be
51
Beemer4ever
325 coupe -93
Fick följande resultat på avgasvärdena idag, skulle vilja veta vad ni tror är fel, gränsvärden inom parentes:

CO 1,9 (0,5)
CO 2500 2,0 (0,3)
HC 324 (100)
LAMBDA 0,96 (0,97-1,03)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Tipset man kan börja med att säga är att söka på gamla inlägg...Har tagits upp massor med gånger tidigare.

Verkar iaf gå lite "fet" mht vad lambdavärdet säger.+att du har co som klart överstiger det normala vilket också det bekräftar att den "går fet".

Ska man börja tro så tror jag att det kan vara allt från något "ski*fel" som temp.givarfel till insprutningen till att maskinen inte är helt i toppskick,t.ex topprenovering krävs.
BMW kan ju iaf mäta upp hur lambdasonden arbetar t.ex + lite annan info kan man kanske få om du åker in på en diagnos hos duktig BMW verkstad..

Har du kollat att du öht har katalysator'n kvar ? ;)

Har bilen "chippats"?

Mvh Janne.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Kolla att din LMM funkar som den skall, hur vet jag inte?

Har du sportluftfilter? Min meck brukar inte rekommendera dem då oljan i filtret kan kladda igen LMM:n
Be
51
Beemer4ever
325 coupe -93
Har öppet filter, men tvivlar starkt på att det är orsaken.
Bilen är inte chippad.
Bara rackel !!!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu skriver jag inte att du har skrivit ner orsaken, men jag kan möjligen tro att ditt "öppna filter" orsakat skit in i luftmängdsmätaren pga sämre rening och gör nu att den berikar bränsleluftblandningen i vissa lägen mer än som är "nyttigt"...
Gissning naturligtvis.

Går bilen dåligt annars?

Mvh Janne.
Be
51
Beemer4ever
325 coupe -93
Nja, till och från. Ibland dör den som vid vissa varvtal, alltså slutar helt enkelt ge effekt. Känns som om nån plötsligt stryper bilen.
Men så gör den bara nån gång i månaden kanske, annars går den perfekt, håller samma varvtal på tomgången, startar direkt osv.
Be
51
Beemer4ever
325 coupe -93
Kan tillägga att folk jag har snackat med på jobbet säger att om alla värden är åt vetet så är det katalysatorn som är kass, vet inte hur mycket sanning som ligger i det dock. En annan hade haft ännu värre värden än mig, och då var enda felet en vakumslang som var trasig. Sen fick den bilen helt perfekta värden. vet inte om min kärra har nån sån slang ?
Jag vet att det låter konstigt, men kolla oljan... gammal olja = dåliga avgaser... om motorn läcker litelite olja vid ventilerna...
Ch
103
Chintzy
325 IS - 93
Hejsan Beemer4ever!

Jag tycker du skall börja med att ge din bil en grundservice, så som Ny olja+filter, nya stift, nytt luft filter.. Man förvånas över hur mycket detta kan göra!

Mvh // Martin
Be
51
Beemer4ever
325 coupe -93
Olja + filter nytt.
Öppet filter rengjort.
Stiften är dock inte bytta.

Om jag kör 50/50 etenol/bensin borde den gå igenom, eftersom etanol inte ger några värden ?
parolof
varför lagar du inte bilen istället?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
parolof:
Det är garanterat billigare att hälla etanol i tanken... Det kan bli dyrt när avgasvärdena inte stämmer!
parolof
självklart kan det bli dyrt, men det är ju uppenbarligen något fel någonstans som kan bli värre och göra det ännu dyrare. T.ex skada katten om det inte är den som är fel på. Hälla etanol eller k-sprit i tanken är ju som att låta bli att laga en pyspunka och istället fylla på luft en gång i veckan;-)
Be
51
Beemer4ever
325 coupe -93
Så här ligger det till:

Hade tänkt sälja bilen å köpa nytt innan jag hade besiktat å fick reda på hur illa det var. Därför har jag ingen lust att kosta på en ny kat 6000:- lambdasond 1000:- eller kanske i värsta fall en motorrenovering a la
30 000:-
Lika bra att "fuska" så att den går igenom, och sälja den till nån som får ta delar ifrån den eller fixa den själv, eller som har en annan motor liggandes.
Vill bara få detta fixat så snabbt och billigt som möjligt !!!
Lyfter tråden varför skulle det behövas en motorrenovering .. nej det tror jag inte utan ta och oljeserva den ordenligt byt luftfilter stift allt som har med motorns välmående.. avgas läkage kan vara en stor bov dålig olja är också inget bra stift som är frächa din motor förbränner uppenbarligen inte som den skall... men nu kanske du inte en har bilen kvar men jag undrar hur det gick i allafall

Bimmer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.