AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
551

Äntligen av med kassetthållaren!

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Var hos BMW i Danderyd idag och plockade hem ett vanligt förvaringsfack att ersätta den värdelösa kassetthållaren som min bils första ägare av outgrundlig anledning hade beställt som option. Hur många tusen kan den plastbiten ha kostat? Hur som helst, jag orkar inte skriva ett helt mektips så jag berättar här hur man gör, då kassetthållaren vad jag förstår ligger ganska högt på listan över Tillbehör Som Aldrig Används...

1) Köp ett förvaringsfack av BMW. Part number är 51168161569 och priset 160 kronor inkl. moms. BMWCS-kortet gav 5% rabatt, vilket sänkte priset till 152 spänn! Hurra!

2) Öppna kassettfacket. Håll i luckan med ena handen och drag i ramen kring de individuella facken rakt ut. Den sitter bara med små löjliga plastklämmor och lossnar lätt.

3) Ryck de individuella kassettfacken. De sitter inte fast utan är bara att dra ut.

4) Ryck de två insatserna som innehöll de mindre facken. De sitter inte heller fast.

5) Plocka loss plastbiten längst in som fördelar ljuset från lampan till de individuella kassettfacken. Lägg plattan med lampan i på plats längst in så att den inte kommer i kläm. Du kan inte ta ut plattan eftersom den sitter fast i en sladd.

6) Skjut därefter in det nya facket. Går inte att göra fel då det bara passar på ett sätt. Dock måste vinkeln vara rätt - facket skall inte bjuda på motstånd utan bara glida in på plats och klicka in i låsläge.

7) Klart! Samla ihop fyra kubikdecimeter blandat plastskrot, bygg ihop kassettfacket igen och lägg ut det på PowerBörsen för 20 spänn.

Mycket nöje!

Wilhelm Svenselius
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Är inte helt hundra på hur facket ser ut i E38 men jag har precis genomfört en likadan operation i min E39 och fick ett tips Länk att "återanvända" belysningen från kassetfacken i förvaringsboxen. Kanske går att göra även på E38?

___
//Ulf
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
När jag hade satt i förvaringsboxen igen fick jag ett svagt ljus runt kanterna på den pga lampan bakom. En mer entusiastisk moddare skulle ju kunnat göra ett litet hål i botten på förvaringsfacket för belysning (förslagsvis med en bit genomskinlig plast i) .. får bli ett framtida projekt. :)

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.