AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
458

Bakre locket passar inte på min andra diffklump?

Har fått tag i en lamelldiff från en 528 -83. Har själv en 320 -86. Har läst här att man bara kan byta bakre locket rakt av, men mitt lock har en bult uppe och en bult nere, medans den från 528:an har 2 uppe och 2 nere??
Finns det flera lock?
Sedan stämmer inte de inre "drivknutarna" mot varandra, skiljer typ 5mm i bultcirkeln. Kan man byta drivaxeln och behålla inre knuten? Dvs är det samma splines?
528 hade Abs om det spelar någon roll?

Storleksmässig är de ganska lika, lamelldiffen är någon centimeter längre, men de är lika breda.

Vad ska jag göra?

Den som har flest prylar när man dör vinner!
Visa användare
92
vanosomsanåt
M5 touring turbo -92
Du måste ha lock och medbringare från stora E30 diffen som sitter på 325 och M3. Du har lilla E30 diffen som sitter på 316-320, därför passar det inte. Har själv gjort denna operation en gång.
Ok, då måste jag alltså byta medbringarna, och med dem menar du dom som kommer ut ur diffklumpen? Är det bara att lossa de 6 el. 8 bultarna som sitter där och dra ur dom?
Paasar de även från de klumpar som inte har lamelldiff?
Någon som har sådant liggande och vill bli av med?

Sr
60
Sredna
325i Touring -89
Medbringarna/utgående axlar sitter med en enkel låsfjäder. Ta en fastnyckel eller stor skruv mejsel och "bänd" med så får du ut dom.
Det är dock olika storlek på axlarna på stora och lilla diffenså man måste i alla fall byta till andra packboxar. Om lagrena har samma storlek vet jag inte.

Kolla här :Länk
Ok, men det är inte så att det är likadana splines på axlarna som går in i den inre knuten? Så det räcker att byta dom bara, för jag har drivaxlarna från båda klumparna

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.