AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.672

Ställmotor till AC

Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jag har den sista tiden fått ett vansinnigt irriterande ljud i min bil, när jag sätter på fläkten i bilen börjar det med jämna mellanrum på 15-20 sekunder låta FRRRRRPP. Sådär lagom störande ljud mao :)....Hur som helst, jag har hittat prylen som låter, enligt BMW är det nån typ av ställmotor till AC:n (BMWnr 1378267.9) och dom har ingen sådan i sverige och har aldrig sålt någon heller, trots att det är samma på e34, e36 och e32...Nu är jag skeptisk till att den verkligen är dålig, tror snarare nåt annat som spökar.
Jag undrar i alla fall om någon varit med om nåt liknande, eller nån som vet vad den prylen är till för så det blir lättare att felsöka ?? Jag tror att det är nån av nr 1,2,3 på bilden Länk om det är till nån hjälp.

MvH Thomas
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Tilläggas bör att jag för någon vecka sedan bytte torkarlänkage. Det blev inget fel där vad jag vet men det var strax efter som det började låta.

MvH Thomas
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Jag har nu konstaterat att det var ställmotorn till vänstra ac-spjällen, motorn ville röra sig när man slog av/på ac:n, och när man vred på vänstra värmereglaget. Har också plockat isär ställmotorn och konstaterat att två drev är kass.

Undrar nu i stället om det kan vara samma system av värmepaket på en 520 utan ac, hade en tanke att jag kunde plocka en ställmotor till nåt annat spjäll och flytta över dreven till den andra. Någon som har koll ??

MvH Thomas
fjamsetramsa
byt hela istället ..finns på skroten
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Nja, saken är den att jag har en bil ståendes. Den är tyvärr utan ac, men det går nog att plocka ihop en. Vet bara inte om det är samma typ av värmepaket och ställmotorer på dom med/utan ac. Jag får i så fall ta en ställmotor till ett annat reglage och flytta över dreven till det trasiga (inte så svårt som det kanske låter)
En ny kostar 850 :- så jag tar helst en begagnad om det funkar.

MvH Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.