AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.326

Bilen helt död efter natten...

Sida 1 av 2
Da
26
Danteflod
520d Touring -12
...körde fram och tillbaka till jobbet (totalt 8 mil) dagen innan.
Kom hem och parkerade.
Morgonen efter var den helt död! Det gick inte ens att låsa upp med fjärrkontrollen.
Jag har testat med ett nytt batteri. Fungerade ett tag sedan var det samma visa.
Funderar på om det kan vara nåt som drar tjuvström...
Jag har kopplat loss subben men problemet kvarstår.
Monterade dragkrok för att par år sedan. Finns det någon möjlighet att den kan dra ström???

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad är det för bil?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
302
Filling
Bmw 735IA -87
Mät alla säkringar så lär du se vad som drar.
Eftersom den drar ur sig så pass snabbt så lär det ju synas.

Wanna know how it feels to Die?
Touch my car, and you WILL find out!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan ju vara generatorn, vilken bil gäller det?

Mvh
Da
26
Danteflod
520d Touring -12
Bilen är en 520iA-01...
...kan det verkligen vara generatorn då bilen laddas ur då den står still?

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nej, inte enbart. Om generatorn inte laddar ordentligt så blir andra elproblem med bilen väldigt tydliga däremot, moderna bilar är ofta väldigt känsliga för spänningsfall.

Kommer du ihåg om du har anslutit nåt nytt i bilen nån vecka/månad innan problemen började? Dragkroken låter mindre troligt, men mät upp den för att vara på den säkra sidan.

Precis som Filling skriver så borde du mäta alla säkringar, men vänta i 15 -20 minuter först så att bilen går ner i sleep-mode.

Mvh
Da
26
Danteflod
520d Touring -12
Hur mycket skall generatorn ladda, då man mäter över polerna på batteriet vid tomgång, för att den skall anses som ok?
Hur mäter man säkringarna på enklaste sätt? Jag och en kompis har gjort ett försök tidigare genom att han satt i skuffen och mätte mellan pol och kabelsko medan jag drog säkringar. Tyckte inte det gav nåt direkt! Kan å andra sidan erkänna att jag inte är nån hejare på el!
Nån rekomendation på billig bra multimeter f.ö.? Har en analog från tidigt 80-tal i hårdplast som inte är helt olik en 1l mjölkkartong - storleksmässigt!
Har inte anslutit något nytt på bilen annars förutom dragkrok och sub. Sub'en kopplades in på högnivå via högtalarkablarna till bakhögtalarna. Sub'ens inblanding i problemet är eliminerat genom urkoppling av säkringen.

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Minst 13 volt bör generatorn ge. Det finns rätt många trådar på forumet om denna typ typ av problem, har du provat Sök inlägg?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Da
26
Danteflod
520d Touring -12
Har inte hittat någon tråd med felsökning eventuellt tjuvström på dragkrok som jag trodde det rörde sig om...

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Efter att ha fått bilen i sleep-mode:

Ta bort en säkring och mät där säkringen satt. =)

Billig multimeter: Länk Även ClasOhlson, Rusta och Jula har prisvärda multimetrar.

Mvh
Da
26
Danteflod
520d Touring -12
Tack för alla tips!

Da
26
Danteflod
520d Touring -12
Har fortfarande inte hittat felet. Har mätt upp enl. ovan utan att hitta något onormalt.
Idag när jag skulle köra från jobbet anslöt jag ena polen på batteriet i vanlig ordning, (kopplar numera bort minuspolen så fort jag ställer bilen - suck) bilen "tändes". När jag vred om nyckeln för att starta så "dog" bilen. Allt slocknade!
Lossade minuspolen och anslöt den igen - provade att starta igen - nu startade bilen som om inget hade hänt!!!!!
Någon som har en aning??????
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
glappande huvudsäkring?
mvh Andreas
Da
26
Danteflod
520d Touring -12
Var sitter huvudsäkringen?
Mvh,
Danteflod
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Tyvärr vet jag inte var den sitter på din bil..men säkert nån annan som kan svara på det...?

kan även vara en cell i batteriet som lossnat ,vad har du för batteri?

har du ordentlig kontakt mellan kabelskorna och polerna på batteriet? ,gör rent och smörj in med kopparpasta eller litium fett för bättre kontakt...

Mvh Andreas
Ingen huvudsäkringar på E39, men en hel rad med stora gruppsäkringar finns över batteriet och några till framme i bilen, förutom alla de vanliga. Men de påverkar inte t.ex startmotorn, och jag har aldrig hört talat om någon som behövt byta dessa. De är inte av typ som oxiderar osv.
Det låter som problemet är själva batteriet eller dess anslutningar, jag skulle provat ett nytt först av allt. Laddningsspänningen skall ligga på 13,8-14V mätt över batteriet med motorn igång.

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Danteflod:

Har du provat en diagnos hos nån duktig BMW-mek eller BMW?

Mvh
Da
26
Danteflod
520d Touring -12
Köpte ett helt nytt batteri. Fenomenet kvarstår.
Vad som märkligt är att jag aldrig haft problem då motorn väl är igång, dvs motorn har aldrig stannat.
Det finns inga rellä eller likn. som kan "kärva"?
Har ej testad med diagnos än. Vill testa "själv" först. Billigare så om man lyckas...
/Danteflod

Då skulle man vilja veta om det går ut nån läckström vid stillastående.
Om den töms på så kort tid så bör det vara en relativt hög ström och detta bör man kolla upp omgående. Enklast är att hänga en tångamperemeter runt ena batterikabeln och vänta tills bilen går ner i sovläget efter 16 minuter, lampan i skuffen släcks även efter denna tid osv. Då bör instrumentet visa så gott som noll, om inte så får man gå vidare och mäta på enskilda grupper osv och ringa in felet. Se upp om bilen plötsligt går upp i vaket läge igen om nån dörr öppnas eller vissa säkringar lossas och åter ansluts osv, annars blir mätvärdet fel.

FP
Da
26
Danteflod
520d Touring -12
Eftersom bilen ena stunden är helt död och andra ok igen endast genom att lossa/återansluta ena kabelskon så funderar jag på om det är glapp eller något elektriskt fel som slumpvis går in och bryter kretsen...?
/Danteflod

Jepp, onekligen verkar det så.
Kanske nåt med startspärren (EWS) osv.
Har för mig att någon skrev att man ibland kan orsaka störning genom att för snabbt vrida till start utan att vänta nån halvsekund i radio och tändningsläget.
Hasso har nog skrivit om detta tror jag.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.