AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.377

Nybesiktigad men...

Var precis o besiktigade bilen o blev godkänd utan anmärkning...Men är lite fundersam...
Avgasvärden blev C01=0.0, C02=0.1, HC=43, Lambda 1.03

Lambdan är alltså precis på gränsen...Är detta något man kanske skall titta närmare på?Optimalt bör lambda vara 1

För övrigt så hade bilen "stora" problem med avgasvärdena vid förbesiktningen Lambda 1.04-1.05, HC 300+, CO var oxå för högt.
Bytte lambdasond(fabrikat DENSO) o värdena blev som sagt godkända...
Avgasvärdena blev bra utan att besiktnings mannen behövde köra ett extra varv, på vägen till besiktningen (ca 3mil) hade jag varvtal mellan 2500 - 4000,så bilen var varm men inte "tokigt" varmkörd...

Så är allt i sin ordning eller ska man ta en titt på tjuvluft eller liknande? Bilen går ovanligt jämt på tomgång o rycker inte som många andra vid 2000varv ca...

Det som INTE är original på bilen är lambdasond (DENSO oem) samt tändstiften (BRISK LGS Premium).

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
Dawwe@
min egen 95 3.8 M5touring som jag vill påstå är i -hyvsat- skick klarar inte avgasvärden alls när den inte är riktig genomvarm (dvs. katalysatorn måste
vara genomvarm) - jag har haft tur med bra besiktningsgubbar som alltid fråga 'hur länge har du väntat ?' och om man då har väntat längre än en kvart med motorn avstängd (tom-gångs-körning förbjuden !!) så säger de 'ingen ide att ta avgasvärden inne i hallen' > 'vi ta en sväng när allt är klart och kolla värden vid utomhus-stationen' - värden som är helt FEL inne i hallen blir då till top-värden och klara besiktningskraven med glans -
-
kanske är det för att gubbarna vill ta sig en säng med en M5a, he,he ???
MEN det är nog så att att motorn och avgassystemet behöver vara genom-varm för att klara avgasvärdena, så var det faktikst även med en E46 320Ci när jag var och besiktigade den i våras -
M5Toureg: Ok jag kom precis i tid så jag han knappt stänga av motorn innan jag körde in i hallen, va kanske max 6-7 min i hallen...Sen en kort sväng till bromsprovningen o därefter mätte han värdena (en sträcka på totalt på ca 200m). Min egentliga fråga är om mitt lambdavärde på 1.03 är något man kanske bör titta närmare på o få ner till 1.0? Eller är allt i sin ordning?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag skulle tro att allt är i sin ordning, med mer varmkörning skulle Lambdavärdet sannolikt rätta till sig...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
det var det som jag också ville har sagt, för att dra en lång historia kort ;);)

M5touring register
Så vitt jag vet så verkar det vara ett ganska vanligt problem på Bmw bilar, jag har precis samma problem som M5Toureg.

/// mstrutsen
Visa användare
78
into
M5 -95
Jag besiktade min M5:a i våras. Bilen var inte nå speciellt varm, men klockrena värden på allt. Så jag tycker att något inte är som det bör vara ifall man inte ligger innanför gränserna. Men vad vet jag... =)
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
into@
hur lång körsträcka har du till SBP-stationen ?

M5touring register
Visa användare
78
into
M5 -95
m5toureg>>> ca, 3-4 km... men jag vet också att katten måste få upp temp innan den funkar korrekt, men den sträckan kanske räckte för min del...
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
into@
på ca. 3>4 km börjar knappt oljetempen komma över 50 grader C ens och än mindre blir katalysatorn genomvarm -
om din bil sedan klara besiktningen med glans ändå så är det ett mindre mirakel men det är ju bara att gratulera !!! -
vilka värden viser ditt SBP-protokoll ?
har du en 3.6 eller 3.8 E34 M5 ? en 95a m.a.o. en 3.8 ??

M5touring register
Visa användare
78
into
M5 -95
m5toureg>>> visst går olje tempen upp fortare än så. nu har inte jag mitt protokoll här men jag kan ju titta på det när jag är i garaget nästa gång... jag kan ju ha överdrivit en smula men jag har för mig att värdena var rätt bra, men den gick ju ingenom utan problem... =) klart de är en 3,8... ;)
jag snackade med besiktnings gubben då när jag var där, å påpekade att M bilarna brukar ha problem med avgasvärdena. han höll med om det, men han sa att det gäller alla bilar med kat. håller med honom... katten måste ju få upp temp innan den kan fungera som den ska göra... så jag kanske bara hade tur, vem vet..? =) kan ju vara mycke annat också som spelar in... hur pass fräsch motor man har osv...
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
into@
du har säkert en bra bil i fint skick och jag gratulera ytterligare en gång till
en lyckat besiktning -
däremot vidhåller jag att inte ens vattentempen kommer i driftemp efter bara
3>4 km även om detta går relativt snabbt, olljetempen däremot där mätaren börjar vid 50 grader Celsius börjar garanterad inte ens röra sig efter 3>4 km, inte ens vid 20 grader C lufttemperatur -
-
vad vi pratar om här är KALTSTART förstås, där bilen t.ex. har varit parkerat över natten, i alla andra fall stiger olje-tempen snabbare naturligtvis -
du kanske använde motorvärmare på din bil innan du körde till besiktningen ? jag kan inte se en anledning till varför just din bil skulle bli driftvarm snabbara än andra bilar med samma motor ??
du gör väl ingen tom-gångs-varmkörning ???
-
detta är intressant, därför tar jag jag upp det, det handlar INTE om att övertyga dig om något, forumet är ju till för att byte erfarenheter, överens ??

M5touring register
Visa användare
78
into
M5 -95
m5toureg>>> förstår vad du menar... men visst kan jag ha fel, man kanske tycker att man har kört en liten bit bara men i själva verket så har man kört mycket längre... milen bara flyger i väg i en m5:a... hehe... och jag tom gångs kör inte min bil varm, skulle inte göra det för det är ju skadligt för motorn... visst vatten tempen går ju mycket fortare upp än oljan, som tar en stund på sig. men slutsatsen är ju antagligen så att det var tillräckligt varmt i maskin och kat för en besiktning. för bevisligen så gick den igenom utan problem... visst är det skönt att ha en bil som funkar att besikta utan problem. =)
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
min poäng var att detta knappast är möjligt efter en körning av bara 3>4 km
men 3>4 mil = ok. då kan vi avsluta det här, då finns ju inget att tillägga !

M5touring register
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
BMW-bilar i allmänhet och M-bilar i synnerhet är i regel svårare att varmköra än andra bilar, detta beror främst på att katalysatorn ger relativt lågt motstånd vilket gör att det tar längre tid för avgaserna att värma katalysatorn.

Kör man "normalt" kan det säkert ta flera mil att få katalysatorn genomvarm, är syftet att varmköra kan man oftast klara sig med betydligt kortare sträckor.
Den mest effektiva varmkörningen uppnår man genom att låta motorn arbeta hårt utan att varva ur. Mest effektivt är att köra på full gas i "för hög" växel och gärna hålla mot lite med bromsen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.