|
|
|
|---|---|
|
Hej. Cyklade lite på byn i Arjeplog idag och stannade för o titta på den fina 740:n(inte en volvo), och då såg jag nånting i frontspoilern som såg ut som en stor lins, kanske nån slags kamera eller nåt:S Det slog mig att det kanske var en värmekamera för det såg så original ut men dom där värmekamerorna kom väl inte förräns nu till nya E65, så jag blev lite förvirrad. Är det nåt helt annat eller känner ni till vad som kan sitta precis under reg-skylten till vänster framifrån? ca 3" stor lins... Har ingen bild men ni kan säkert klura ut det för mig. (Kanske är det nåt jättestandard, men jag har då aldrig sett nåt liknande) // Ronelov | |
|
Jag sätter min högra arm på att det är sensorn till den automatiska farthållaren ;) Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
| Automatisk farthållare ?? Sitter det på alla e38 ? Och vad innebär det ? :) | |
|
Adaptiv farthållare fanns som tillval till de sena årsmodellerna av E38. Mycket ovanligt tillval. Funktionen är att farthållaren med hjälp av radar (som sitter bakom den beskrivna linsen) automatiskt anpassar hastigheten till framförvarande fordon. Om du ställer farthållaren på 200 km/h och en bil svänger ut framför dig, som bara håller 100 km/h, bromsas bilen ned till 100 km/h. När den framförvarande bilen svängt undan ökas farten återigen till 200 km/h. Kortfattat.. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Det är mycket riktigt tillvalet ACC( Active Cruise Control) det fanns som tillbehör på E38 from Årsm 2001(09/2000-) och är definitivt ovanligt. Kostade ca 22kkr. Har sett en svensksåld 740iA 01 med detta en grå som såldes beggad på Exclusive cars för ett tag sen. Undrar om inte det var en extremt utfrustad fd pressbil. Asken Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
|
Jasså är de så de funkar , f*n så coolt igentligen :D Man behöver knappt köra bilen själv längre med andra ord :) Mvh Richard |
|
|
Ok.. Ja det är ju en sen E38,en grå faktiskt! Tror det är en dam som äger den:D Mycket fräsch, men jag tror inte det är den från Exclusive cars.. Man får ju tänka på att den finns i Arjeplog;) Kan ju iofs vara en gammal övergiven testbil men förmodligen inte! Fick E38 nån grov facelift under åren dom byggdes? Har bara lagt märke till klarglas etc.... Tack för svaren // Ronelov |
|
|
Ronelov: Denna hade 18" kryssekerfälgar, avtagbart drag och takräcke till på bilderna vill jag minnas. Kolla regnr på Länk och se sista körsträckan som bilbesiktningen har reggat. Vill minnas i annonsen att den hade en privat ägaren och gått ca 10k mil. Asken Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
|
Det gjordes facelift i o m årsmodell 99, produktion from 09/98. Ny front, ljus fram och bak samt lite annat. from 01 kom lite mer utr och specialpaket från Individual bla. Kolla modellguiden till vänster ovan. Asken Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
|
Asken: Inga Krysseker, men breda typ MiM fälgar(ofta på e30) med många raka ekrar. 17"-18". Förmodligen 10" bak då jag snabbt såg 255 på däcken. Men jag ska ändå kolla upp bilen imorrn så vi får se om det är exclusive-bilen... Vad ville dom ha för den i annonsen? Tack för informationen! Ronelov |
|
|
Ronelow: Det låter som Styling 32 en BMWfälg finns både som vanlig och i brilliantline. 8x18 fram med 235 och 9 el 9½x18 bak med 255. Vill minnas att dom begärde 299 möjligen 269 och att den såldes på kommision dvs en kundbil. Kan ha kommit ihåg fel.... Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
|
Nu måste jag kolla upp mer om bilen... Finns det nån lista över alla BMW fälgar här på Autopower? Har sett färger men inte fälgar? Ronelov |
|
|
Kolla www.bmwwheels.com eller www.7-erforum.com där finns fälgarna... Här finns BMWs reservdelskatalog online Länk Jag behöver en Volvo lika mycket som en katt behöver en cykel... |
|
|
Lyfter en väldigt gammal tråd. När kom igentligen tillvalet ACC? I min 740 tillverkad 1998-10 finns symbolen för ACC med i huvudinstrumentet (hastighetsmätaren). Därav lite funderande till att det kom först 2001. Iofs, kan svaret vara att mitt är bytt. Men det har jag lite svårt för att tro. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
Jag har också symbolen i hastighetsmätaren. Min är tillverkad 98-09. Det är nog förberett för adaptiv farthållare. Sensorn är svindyr så jag är nästan glad att jag inte har den på min. Allt håller ju inte för evigt på gamla bilar... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.