AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.135

iX , funderingar och frågor om 4WD

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Har fortfarande efter flera år med ix inte riktigt riktigt fattat hur fyrhjulsdriften fungerar på 525ix. Har jag fattat rätt om jag skriver att det sitter en viskokoppling som mellandiff(broms?) och att bilen är bakhjulsdriven ända till det släpper bak? Då slungas olja runt i mellandiffen som gör att framhjulen DRIVER MED. I så fall kan man ju inte riktigt kalla BMW:s ix som riktig fyrhjulsdrift, utan mer jämförbör exempelvis volvos gamla system som de hade innan haldex. Alltså framhjulsdriven ända till det släpper bak, då överförs kraften bakåt. Vilket också sker långsamt... Och är egentligen är värdelöst...
ha
25
hate
520iA Touring -02
518i -90
kraftördelningen mellan axlarna är 30/70, diffarna kopplas in när det släpper,
har tidigare haft en 525 ix och ett antal andra bilar med 4wd och tycker bmws system är mycket smidigt.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Överföringen är snarare 64 bak och 36 fram. Tack för svaret, men vad jag vill veta är om ix är bakhjulsdriven ända till det släpper bak? Om man kan säga att framhjulen bara driver med, med hjälp av viskodiffen. Det jag vill komma fram till, och är själva syftet med mitt inlägg är om man verkligen kan kalla ix för "äkta" fyrhjulsdrift... Med en äkta 4wd menar jag exempelvis quattro, pajero, landcruiser, defender etc. som har mekanisk mellandiff som FÖRDELAR kraften till hjulparen.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om jag förstått det hela rätt så är det en slags viskokoppling - men inte som Volvos gamla system med alldeles för lång ingreppstid.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kolla in länkarna i mitt inlägg i följande tråd: Länk

Sök på ix annars.

Mvh
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Mjorå läst de där länkarna, men vill gå in lite mer på djupet. Det finns så himla lite information om just den gamla ix:en och dess 4wd! Det går inte ens att googla fram info :/
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Håller helt med dig. Jag har också retat mig på att det inte går att få tag på
mera detaljerad info om 4-hjulsdriften.
Enligt en bmw-mek i Norrköping, så finns det dessutom 2 varianter av systemet:
Ett äldre system med hydraulisk manövrering av diffspärren och ett nyare med
elektrisk manövrering.

/FB
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Om jag förstått det hela rätt så har iX den "gamla" hydraulikstyrningen, för xi har elektrisk styrning av 4wd. Länk

Signaturen Mix här på forumet har stor insikt om systemet då han renoverade sin iX själv.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
jag håller med om att det är riktigt tunt med info annars...
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Hej

Jag kan inte förklara riktigt hur fyrhjulsdriften funkar men det är väl 63/37 drivning på bak/fram om jag inte minns fel.

Det är samma system som 325 iX eller hur? I så fall kan jag rekommendera en bra sida (på engelska) Länk

MVH // Jörgen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
TACK för länken!! De hade en GDS-del också!: Länk

Mvh
Mi
78
Mix
325ix -88
540iT -94
Hej boys.
Såg denna tråd lite sent. Kan meddela att vad gäller drivningen så är fördelningen 63/37 bak/fram. Ja, den är alltid fyrhjulsdriven. BMW har samma system som Range Rover, Jensen FF och hör och häpna Subaru. I stora drag i alla fall. Det sitter en viscospärr i bakaxeln som diffar mellan bakhjulen och dets sitter en viscospärr i fördelningslådan som spärrar mellan bak/fram. Det finns ingen mekanisk koppling mellan fram/bak utan förbindelsen går via viscon. Om den går sönder märks det genom att när bakhjulen tappar greppet så stannar framhjulen. Detta märks inte om man har fäste. Det märks heller inte vid rivstart, då det spinner på alla fyra. Prova i starkt motlut vid halka, kör lugnt tills bakhjulen släpper. Släpper även framhjulen så är allt OK, stannar framhjulen = rasad visco. Mycket vanligare än vad folk tror. Om viscon bak är hel medan den i mitten är trasig så märker man inte av det så väl, diffad bakvagn tar dig ganska långt på egen hand. Jag har fixat till mina två 325:or som bägge var trasiga. Det är en grym skillnad när dom går som dom ska.

och som svar på din fråga; när det gäller gamla systemet som BMW hade så finns det knappast mer "äkta" 4wd. Hör du någon som brukar klaga på Range Rover? Subaru är ju världsberömd för sin framkomlighet. Jensen FF var det värsta man kunde ha på sin tid, audi Quattro närmast löjlig vid jämförelse.
Lycka till med din 4wd

PS Gubben i Colorado ger jag faktiskt inte mycket för vad det gäller kunskap om ix-driften, han har bara snöat in på splinesen på främre mellanaxeln. Jag mailade honom när jag upptäckte mina problem. Fick rådet att köpa dubbade vinterdäck så skulle det nog lösa sig. Seriös typ.............
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.