|
|
|
|---|---|
|
jag har just suttit i timmar och läst om olja fram och tillbaka och det är många som skriver om bmws longlife lista men det är ingen som har lyckats prestera en komplett lista jag skulle gärna vilja veta om nån har lista så man vet vad man vågar hälla i beemern : ) | |
|
Länk ///BMW - Was sonst! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den kompletta listan finns i BMWs TIS men den är copyrightskyddad och går inte att publicera offentligt. ///MVH Hasso Länk |
|
okey om vi säger såhär då.. har ni några bra tips på oljor som är på bmws longlife lista som inte kostar 200/litern som castrol oljorna oljan ska hällas i in 528 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vilken årsmodell och månad är bilen tillverkad. ///MVH Hasso Länk |
|
var hittar jag den infon? det e iaf en -96a m52 motorn tillverkningsmånad har jag ingen aning om |
|
| kom igen nu...några förslag på oljor måste ni väl ha, det är dax för byte nästa vecka | |
|
Mitt förslag är Castrol Formula SLX 0W-30 som uppfyller BMW LL '01. Det är också vad jag har i min M62B44 som nu gått en 17,000 mil. Jag ville ha en så tunnflytande olja som möjligt för bästa smörjning och kallstartsegenskaper. Dessutom, bl.a. tack vare Johan_B's många och tålmodiga inlägg så tror jag inte heller på några av de populära skrönor om t.ex. syntetolja som grasserat här på forumet. Mvh Björn |
|
|
Köp en bra olja för 100 kr/l istället och byt oftare, det mår din motor bättre av. I vårt kalla klimat späds oljan ut med bensin vid kallstart vintertid. Själv är jag bilmek och ser dagligen vilken smet som kommer ur oljepluggen på bilar som går 2-3000 mil på samma olja, trots att det är dyr long life olja. VW gruppens bilar ser ut som fan själv under ventilkåpan efter 10000 mil, trots svindyr olja. |
|
|
Motorolja Liqui Moly. 5 - W40 BMW LL98 Länk 5 liter kostar 289,00 alltså 57,80kr liter. Här: Länk |
|
|
så vilken olja rekomdenderar ni för runt 100kr litern då? hade tänkt byta olja var 1000e eller var 1500 mil |
|
| Varför duger inte 50kr oljan för dig då? Den uppfyller klassningen BMW longlife 98 och är lika bra som någon annan LL98 olja. | |
| Känndes det FÖR billigt. ;) | |
|
Länk Länk Länk Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.