|
|
|
|---|---|
|
har stoppat i 325 motorn nu i min e30, men har ett litet problem som vägrar hitta en lösning som passar mig. :/ på kabelhärvan jag fick med motorn så sitter det en 4 polig "stick kontakt". Men på de 2 lambdasonder jag har så sitter det en 4polig skruv kontakt. Och färgerna på kablarna överenstämmer inte. Såhär ser färgerna på kablarna ut (om jag minns rätt) stickkontakten på nya kabelhärvan: grön/blå, brun, brun och svart. Lambdasonderna: svart, vit, vit och grå. skruvkontakten på gammla kabelhärvan: TJOCK grå, sen 2 till vilka jag inte kommer ihåg färgen på. Man kan ju "gissa" sig till hur dom skall gå och skarva. Men är inte säker på om man kan bränna styrboxen eller inte. Och har ingen större lust att byta kabelhärva heller. Och en universal 4polig lambda kostar 1000:- på Mekonomen, och en "riktig" kostar 2 tusen. Vad dom kostar på bmw vill jag inte ens veta... Någon som har koll på detta? Skulle uppskattas | |
|
För att utreda kablarna från kabelhärvan (styrboxen): Borde vara brun+brun=jord, svart=+12V, grön/blå=lambdasignal till boxen. Detta kan kollas med en voltmeter ansluten mellan en brun och svart samt tändning påslagen. Nu borde här finnas 12V. Kolla spänning mellan brun och brun borde vara samma jordpunkt=0V. Mät mellan brun och grön/blå borde vara runt 0,45V. Lambdasond: Vit+Vit borde vara värmeelementet i sonden, mät resistansen, borde vara runt 4-10Ohm. Detta element skall kopplas så det är spänningssatt då tändningen är påsagen. Inte nödvändigt för funktionen mer än att det tar längre tid innan man har värmt upp lambdagivaren (med enbart avgaserna) och givaren ger någon signal till styrboxen. Mät resistansen mellan svart och chassiet (avgasröret?) på själva lambdan, borde vara nära 0Ohm=Jord. Grå borde vara själva lambdasignalen. Är inte helt säker på denna koppling utan mät som jag beskrivit ovan innan alla tåtar kopplas ihop enligt mitt förslag: Kablage - Lambda Grön/blå - Grå Brun - Vit Svart - Vit Brun - Svart |
|
|
Har samma problem, lambdakabeln var sliten i skarvdonet från styrboxen, trodde förstås att det skulle vara vit, vit, grå och svart där när jag skulle byta. Men nu är det brun, brun, svart och blå/grön. Provade mäta spänningarna på kabelstammen från styrboxen med tändningen på, den ena var 0,45V, en 0,55V och de båda andra noll. Tycker det var skumt den som var 0,55V, hade gärna sett att den var ~12V. Någon som vet vad det kan bero på eller vet precis hur de ska sitta? Läste i en Bosch bok med schema för Bosch Motronic, där visar att relät för bränslepump har med lambdasensorn att göra, funderar om detta relä pajat och detta ger endast 0,55V som följd? MVH Johan |
|
| om jag inte är helt ute och cyklar så måste man värma lambdan med tex en gassvets och då får man högre spänning | |
|
Tja, har precis köpt lambda från biltema och färgerna stämmer men undrar om det spelar någon roll hur man kopplar dom 2 vita? |
|
|
När jag monterade mina, så började jag med att kolla vart de olika färgerna satt på originalen. Sedan tog jag och började med svart. Har du så att säga svart uppåt åt "norr" Så drog jag den vita som satt till väster på Biltema lambdan och kopplade till färgen som var på original åt väster (för mig det var grön) men detta jag skriver är ett exempel. Osv därefter. Söder och Öster. Fungerar klockrent. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.