|
|
|
|---|---|
|
Jag märkte att kopplingen bettedde sig lite konstigt idag, när jag tampar ner kopplingen och ska växla så går 1:an inte i, provar med 2:an och den går inte i heller.... tar och tvingar i 1:an som går i. Håller kopplingen i nertrampad läge och flyttar foten från bromspedalen (för att förbreda för att starta från stillastående) när jag märker att bilen börjar rulla. Jag håller kvar kopplingen i nertarmpad läge och släpper bara bromsen, och det på plant underlag. Släpper och tampar ner kopplinge igen och då är allt som det ska vara. På vägen hem uppstod liknande grejer. Det känns som att kopplingen inte kopplas ur fullt när man trampar ner pedalen. samt att fenomenet bara uppstår efter att bromspedalen har trampats ner. Kollar så att det finns tillräckligt med bromsvätska och det gör det. Urtrampningslagret är tyst, dvs inga missljud därifrån. Jag har själv 2 teorier, huvud/slav cylinder som kommer att ge upp snart eller att det finns luft i systemet. vad tror ni? ___ Läs begagnatguiden! Länk | |
|
Jag har själv bytt på 2st just 518is huvudcyl till kopplingen,bilarna hade exact dina symptom.Det var alltså cyl som sitter vid pedalen.Om jag inte minns fel så var den inte renoverbar. Mvh/Micke |
|
|
Jag förstår... det var det jag misstänkte... var sitter luftningsnippeln till kopplingen, så att man kan luft nippeln efter att man har bytt den. Är det någon som vet om en huvudcylinder från t.ex. en E34 passar till en E28? (kan visserligen kolla upp det på ETK) ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
parolof |
det kan lika gärna vara slavcylinder som är slut, där sitter luftningsnippeln |
|
sitter slavcylindern i närheten av växellådan? Hur kan man ta reda på vilken det är som är på väg att ge upp? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
slavcylindern sitter på växellådan! huvudcylindern sitter lite olika, på en 02 t.ex. så sitter den på utsidan av pedalboxen, på e30 sitter den upp under panelen ovanför pedalerna...går slavcylindern sönder så läcker den i regel vätska som droppar på marken...går huvudcylindern sönder så (på e30) kan detta leda till att vätskan rinner ner på mattan och man ser det på så sätt... jag rekommenderar att köpa en ny cylinder, inte att försöka laga den gamla! brukar vara repor i loppet och det kan vara svårt att få det att hålla...mao mycket jobb sparas genom att köpa ny...5-600 får du räkna med MVH Johan K |
|
|
Jo jag har kollat både vid växellådan och vid pedalen och det läcker ingen olja. Men jag börjar med huvudcylindern och hoppas att problemen försvinner. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Kan läcka "invändigt" också... Bytte både slav- och huvudcylinder på min bil en gång i tiden, men jag lyckades inte lufta. Fick lämna iväg bilen och dom fick lufta genom att trycksätta systemet från "fel håll". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.