|
|
|
|---|---|
|
Tjena.. Först vill jag be om ursäkt för att jag skapar ännu en tråd om sänkning av en e30, men de ja hittade när ja sökte gav mig inte den info jag behövde. Det är så här, jag har en e30 325ik -88. Jag har köpt väghållningskit från G&M, som ja tänkte montera nu i helgen. Problemet är att jag aldrig gjort något i närheten av detta innan och är aningen nervös. Har läst guiden under mekartips, men den hjälpte bara lite. Utöver detta så tänkte jag även byta alla muttrar och bultar som har med dämparna och fjädrarna att göra, då dessa troligen är väldigt rostiga. Så till hela själet med inlägget: Någon som kan berätta utförligt exakt hur de gjorde på en e30 (helst 325 om det nu gör nån skillnad), och om det är något extra man behöver ha förutom verktygen, fjäderspännare, det nya väghållningskitet ? Då menar jag t.ex. något som hör till som också måste bytas samtidigt.. En annan aningen enklare fråga, exakt hur många bultar håller fast dämparna och fjädrarna, och vad är det för bult? (tänkte inhandla dessa imorgon freda). Phew, mycket text, men hoppas någon orkar läsa genom och hjälpa mig. Btw, om någon i göteborg älskar sånt här så kan de ju får hjälpa till, kan ge nån hundring, eller kanske käk för besväret :) /Christofer | |
| Ingen som gjort detta??? | |
| Du menade inte väghållningssats från G&E motors? i så fall håll i kvittot hårt, det finns många som har haft problem med dessa grejor, därav det låga inköpspriset (tillverkas i Sydafrika). | |
|
Jag har monterat det kittet. Fungerar upplysningsvis alldeles alldeles utmärkt! Dock bör man inte ha tummen mitt i handen när man byter fjädrar och dämpare. Jag tog hjälp av en kompis som gjort detta förr. Då tog det ca 8 timmar runt om. |
|
|
frifart, jo, ett jag köpt från Gerth. Snackat med honom lite om det, och jo, han är den som säljer till mig, men ändå. Det finns folk här på forumet som tydligen ska ha gnällt och klagat över hans produkter men som, enligt honom, aldrig varit kund där. Stavros, hehe, det låter som en del, ja ska ta hjälp av en kompis som inte heller har gjort något sånt på en sån här bil innan, eller nån annan bil heller för den delen.. ska bli intressant. |
|
|
toffmeister: Ja räkna med att det tar ett tag. Då borde du inte bli besviken. Å det går åt mycket rostlösningsspray... Vissa skruvar sitter som berget. |
|
| Det är så billiga prylar från Gerth, så håller dem 10000mil har de betalat sig mot motsvarande produkter som finns att tillgå. Allt över 10000mil kommer att ge billigare kostnader mot motsvarande. Jag baserar detta på att stötdämpare+fjädrar håller ca 15000mil i snitt. Bmws originalprylar är 3ggr så dyra som Gerths grejor, dvs här skulle 5000mil för Gerths grejor ge samma milkostnad som BMWs. Men jag anser att från dem jag hört med, seriösa stötdämparfirmor så har det kommit in många kunder till dem med problem med Gerths grejor, jag har nyligen köpt en väghållningssats från KW-Automotive (tysk företag) som skall vara likvärdigt med Bilstein, satsen gick lös på strax under 6000kr vilket är ca 2000billigare än Gerths grejor, bästa alternativet anser jag. Detta kitt är hälften så billigt som BMWs original M-paket, och med samma livslängd blir det billiga mil samtidigt som man får en låg milkostnad, kanske lite sämre komfort, men det kan man leva med ifall det ska kosta 6000kr extra bara för den sakens skull. | |
| Börja bak lättast där! sen kan du ge dig på fram som är lite jävligare! | |
|
Frifart, ehm, är 6000kr 2000kr billigare än Gerths grejjer? Jag gav 2600kr + frakt för mitt.. och dessutom, jag vet inte om ja kommer ha den här bilen i 10000mil. :) Stoffe: Jo, den tanken har slagit mig, men jag tänkte dock ta den främre först då ja vet att den är jevligast, så när man är klar där så har man det lätta kvar :D Har nu skrivit ut alla sprängskisser jag kunde hitta på realoem.com och här på sidan.. Ska även iväg å köpa en svensk haynes-bok.. Planerna nu är att börja tidigt imorn och om något behöver ersättas som t.ex. bultar osv så åker vi å handlar det (iom att alla affärer är öppna). |
|
|
Heter inte "Gerths" grejer FK automotive eller nåt sånt? Förstår mig inte på smutskastningen av prylarna. Fungerar klanderfritt för min del hittills. Ville bara säga det. |
|
|
Stavros ; se mina inlägg här : Länk Har fortfarande inte sett röken av kompensation som jag blev lovad som även finns sparat i mitt mobilsvar. Det gav mig merkostnader på cirka 3000 kr. 4hjulsinställning (som måste göras om) 1200 kr + soppa pengar 1200 kr + garagehyror. Är man "dumsnål" så kan det gå som det gick för mig. Det blir Bilstein för mig nästa gång. ///Foppa |
|
|
frifart: måste bara svara lite, jag skulle absolut inte vilja åka omkring med dämpare som har rullat 15000mil, i snitt dessutom? (då antar man att kanske hälften gått ännu mer?) -det är ju en säkerhetsdetalj. sen tror jag knappast på att det finns många friska originaldämpare efter 15000mil, inte helt friska i.a.f. Har själv på minst 10-12bilar av div. märken, inkl. BMW, många av de dämparna hade gått över 7-8000mil, och det var inga vackra saker många av de. Den nya kärleken: Länk |
|
|
Så, nu va det gjort.. Det gick hyffsat förutom 2 saker, bulten som håller vänster bromskiva fick vi kasta.. inte för att den är supernödvändig :) Sen tog det nästan 2 timmar att få loss styrstagskuleden på höger sida.. Dessutom hittade man en å annan bussning som är i behov av byte.. men det får man ta en annan gång :) På månda ska ja lämna in bilen hos bmw för byte av bakvagnsbussningar.. JEvlar vilken skillnad det blev före och efter väghållningsbytet.. OJojoj, är riktigt nöjd med grejjerna ja köpt hos Gerth :) 2 tummar upp. |
|
|
Slängde på dämpare + fjädrar bak förra helgen på min 325:a å idag bytte ja fram, sänkningssats 60/40 köpt från Gert.. Än så länge funkar d väldigt bra å d blev en jävla skillnad i väghållning kan ja säga! Hoppas grejerna håller bara.. Bilen blev jävligt låg fram så d blir väl till å ploga me fronten i vintern :) ///MVH Johan |
|
| Japp, det blir en helt annan bil med nya grejer! Instämmer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.