|
|
|
|---|---|
|
Vet någon om man måste göra en hjulinställning om man byter 5 och 10? Länk //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. | |
|
Jag kan inte annat än gissa, men iom att de delarna inte har någon justeringsmöjlighet borde det inte vara nödvändigt antar jag? Men det är nog ändå en god idé att göra det med tanke på att hjulinställningen behöver ställas med något års mellanrum. Kanske kan någon vinkel ändras något med nytt fräscht gummi i de nya delarna? I vilket fall, varför ska du byta? Något irriterande glapp? Varför jag undrar är för att jag har bytt i stort sett allt utom just de delarna utan att få bukt med mitt lilla glapp. Tänkte om du har ung samma symptom som jag, i så fall vore det intressant att höra om det blir bra efter byte. |
|
|
Thomas, har bytt dessa själv och enligt mitt förmenande behövs endast hjulinställning om man lossar 11, då den endast får dras med bilens fulla tyngd på och med alla spänningar eliminerade och detta endast för att se till att camber inte är åt h-e. Men inte heller med denna är det strikt nödvändigt. Fast jag håller med Johan att på dessa vagnar är det närmast en nödvändighet att kontrollmäta årligen och vid misstänkt närkontakt med något hårt. Kan ju säga att jag tvivlar på att 10 är slut men tror inte att 6 är frisk. Mvh Björn |
|
|
Jag har ett problem, sen jag var i norrland, med att i snabba gupp så vibrerar ratten till och det låter som om däcket "fladdrar" till. Jag tror att det är 5 som sedan tidigare varit lite lite glapp. Men vad och vart sitter 6:an fast i?? //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Jag bytte 5 och 6 (Caster eller tryckstag med viskobussning), på bägge sidor för några årsedan. Balmgrens tes om att 6 (bussningen) tröttnar först stämmer, men det är dumsnålt att inte byta båda om man lämnar bort jobbet. merkostnaden är ringa i sammanhanget. Kolla även att P-ändar och leden som ansluter styrstaget till styrnäckans arm är friska. Hjulinställning känns alltid värt pengarna efteråt och det handlar bara om ca 600:- för en fyrhjulsinställning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.